  • Date: Sat, 23 Jul 2005 17:23:49 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmuszenie do leczenia.

    Dnia 23/07/2005 16:47, meggan wrote :
    > Pamiętajmy o tym, że jeśli chcemy ubezwłasnowolnić taką osobę, wówczas bierzemy
    > sobie na głowę odpowiedzialność za jej czyny. Ja nigdy bym się na taki krok nie
    > zdecydowała, żeby odpowiadać za kogoś, kto swoim postępowaniem wyrządza mi
    > krzywdę.

    Osoba ubezwłasnowolniona posiada opiekuna który pełni w pewnym sensie
    rolę rodzica takiej osoby, ale on (tj. opiekun) odpowiada za czyny
    takiej osoby wyłącznie jeśli nie dopełnił zadość obowiązkowi nadzoru lub
    szkoda powstałaby przy starannym wykonywaniu nadzoru (art. 427 kc).
    Ponadto, osoba wnioskująca o ubezwłasnowolnienie nie "bierze sobie na
    głowę odpowiedzialności za jej czyny". Ona tylko wnosi o
    ubezwłasnowolnienie i nic więcej. Dopiero później sąd opiekuńczy
    wyznacza opiekuna, którym nie musi być osoba wnioskująca o
    ubezwłasnowolnienie.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)