    From: meggan<m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmuszenie do leczenia.
    Date: Sat, 23 Jul 2005 14:47:55 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    Odpowiem, bo znam taką sprawę z autopsji. Zwykle w delegaturach dzielnicowych
    urzędów miast ma swoją siedzibę Komisja do Spraw Rozwiązywania Problemów
    Alkoholowych. Tam zgłasza się członków rodziny, którzy są uzależnieni. Komisja
    (2-4 osoby) "przesłuchuje" zgłaszających sprawę i wysyła wezwania do zgłoszonych
    o stawiennictwo. W międzyczasie pracownicy środowiskowi zbierają opinie wśród
    np. sąsiadów. Komisja wydaje skierowanie do psychiatry (teraz po zmianie prawa
    zdaje się, że do dwóch niezależnych biegłych psychiatrów). To psychiatra
    stwierdza problem na podstawie badań i rozmów. Jeśli problem istnieje, to osoba
    uzależniona otrzymuje skierowanie na dobrowolne leczenie. Jeśli nie podejmie
    leczenia, a zgłaszający nadal podtrzymuje swoje zgłoszenie, wówczas sprawa
    trafia do sądu. Sąd nie musi ubezwłasnowalniać takiego człowieka, lecz wydaje
    nakaz przymusowego leczenia.
    Pamiętajmy o tym, że jeśli chcemy ubezwłasnowolnić taką osobę, wówczas bierzemy
    sobie na głowę odpowiedzialność za jej czyny. Ja nigdy bym się na taki krok nie
    zdecydowała, żeby odpowiadać za kogoś, kto swoim postępowaniem wyrządza mi
    krzywdę. Wzamian ponad rok temu zgłosiłam sprawę do KSRPA i w kwietniu komisja
    przesłała już dokumenty do sądu. Teraz czekam na rozprawę. Dodam, że w
    zależności od postępów sprawy w sądzie zgłaszający wcale nie musi być na tę
    sprawę wzywany jako świadek. Jeśli jednak osoba, wobec której toczy się sprawa,
    nie stawia się w wyznaczonych terminach rozpraw, wówczas sąd może taki wyrok
    wydać zaocznie. Jest to najpierw leczenie otwarte, jesli jednak ktoś
    bagatelizuje wyrok sądu, wówczas leczenie staje się zamkniętym.

    -> http://usenet.pomocprawna.info