  • 1. Data: 2003-01-27 13:04:02
    Temat: Zmiana nazwiska. Powinno być prroste a nie jest...
    Od: "Johny Walker" <1...@p...fm>

    Witam,

    Po ślubie postanowiłam przez pewien okres, ze względów osobistych pozostać
    przy panieńskim nazwisku. Po kilku latach chciałam przyjąć nazwisko męża.
    Pani w Urzędzie Miasta we Wrocławiu gdzie jestem zameldowana powiedziała, że
    zmienić nazwisko - nie ma problemu, lecz później mogą wyniknąć z tego dla
    mnie poważne problemy. Powód ??? Zmianie musi również ulec moje rodowe
    nazwisko. Czyli jeśli nazywam się Kowalska a mój mąż Nowak to przeyjmując
    nazwisko mężą w wyniku zawarcia ślubu nazywałabym się Nowak z domu Kowalska.
    Jeśli jednak chciałabym zmienić nazwisko później ( a tak chcę zrobić ) to
    nazwisko moje brzmiałoby Nowak z domu Nowak !!! Wszystkie moje dokumenty
    świadectwo maturalne, dyplomu ukończenia studiów, ubezpieczenia, i wiele
    wiele innych rzeczy ) opiewały by na osobę którąw świetle dokumentów nie
    jestem. Jest to dla mnie nie do przyjęcia. Ale co dziwniejsze, moja znajoma
    z Urzedu Miasta w Krakowie, gdzie obecnie mieszkam twierdzi, że nazwisko
    rodowe w opisanej powyżej sytuacji nie musi ulec zmianie. POwołuje się tutaj
    na art.1., ust. 3 Ustawy o zmianach nazwisk i imion. Czy któś spotkał
    sięjużz podobnąsytuacją ??? Kto ma rację?

    Z góry dziękuje za pomoc.

  • 2. Data: 2003-01-27 14:46:01
    Temat: Odp: Zmiana nazwiska. Powinno być prroste a nie jest...
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Johny Walker <1...@p...fm> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b13arg$el$...@n...tpi.pl...

    . Czy któś spotkał
    > sięjużz podobnąsytuacją ??? Kto ma rację?

    Unieważnie,sprostowanie,ustalenie treści,odtworzenie i uzupełnienie aktu
    stanu cywilnego /prawa o aktach stanu cywilnego/

    cyt.art.28. w aktach stanu cywilnego nie można dokonywać żadnych zmian,chyba
    ,że ustawa stanowi inaczej.Można jedynie sprostować oczywisty błąd
    pisarski...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-01-27 15:03:46
    Temat: Re: Zmiana nazwiska. Powinno być prroste a nie jest...
    Od: "Johny Walker" <1...@p...fm>

> [...]
    zmian,chyba
    > ,że ustawa stanowi inaczej.Można jedynie sprostować oczywisty błąd

    Nie bardzo rozumiem...???

  • 4. Data: 2003-01-27 16:47:38
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Johny Walker" <1...@p...fm> wrote in message

    > zmian,chyba

    > Nie bardzo rozumiem...???

    Nie mam przepisów ( grrr... ), ale wedlug mnie nazwisko panienskie nie ulega
    zmianie. Nie wiem zreszta, czy nie posluguja sie akty i dokumenty terminem
    "nazwisko rodowe" np. matki, czyli "de domo". Z domu, rodu jestes jednego i
    zawsze tak bedzie, niewazne ile razy bedziesz sie zamezac ;-)

    Tak z glowy to, a nie moja to dzialka, ale wedlug mnie tak to wyglada.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-01-27 17:10:46
    Od: Asnet <o...@a...pl>

    Johny Walker wrote:
> [...]
    > nazwisko mężą w wyniku zawarcia ślubu nazywałabym się Nowak z domu Kowalska.
    B Z D U R A!
    Nazwisko panienskie to nazwisko panienskie - i jest to na cale zycie (i
    ja tak mam:
    nazwisko po pierwszym mezu + po drugim, ale _rodowe pozostaje bez
    zmian_.).

    > Jeśli jednak chciałabym zmienić nazwisko później ( a tak chcę zrobić ) to
    > nazwisko moje brzmiałoby Nowak z domu Nowak !!!
    Urzedniczki, ktore Ci to powiedzialy powinny isc "na bezrobocie"!
    Nazwiska rodowego nie mozna nigdy i nigdzie zmienic - jest ono na cale
    Twoje zycie,
    czy chcialabys tego czy nie!

> [...]
    > na art.1., ust. 3 Ustawy o zmianach nazwisk i imion. Czy któś spotkał
    > sięjużz podobnąsytuacją ??? Kto ma rację?

    Racje ma Pani z Krakowa - o tyle, ze "nie musi", powinno byc ""nie
    moze":
    nazwisko mozesz zmieniac wielokrotnie (po mezach, po zmianie w USC,
    ale rodowe pozostaje takie, z jakim sie urodzilas).

    > Z góry dziękuje za pomoc.

    Barbara
    PS. Nie jestem prawnikiem, ale jestem _wysoce zdziwiona_, ze cos
    takiego
    mowia urzedniczki jakiegokolwiek USC.

  • 6. Data: 2003-01-27 17:26:13
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Asnet <o...@a...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@a...pl...
    > PS. Nie jestem prawnikiem, ale jestem _wysoce zdziwiona_, ze cos
    > takiego
    > mowia urzedniczki jakiegokolwiek USC.

    i możesz być zdziwiona bo i ja się temu dziwie co ta kobieta miała na
    myśli...może osoba zainteresowana ją zle zrozumiała...
    art. 25 k.r.o wyraźnie mowi nam kiedy możemy dokonać zmiany ...
    a co do koleżanki w urzedzie ,która powoływała się na przepisy oczywiście
    małżonkowie mogą zmienić nazwisko ale tylko wtedy kiedy są ku temu powody
    natury np.nazwisko osmieszajace itp. co do dopisania drugiego człona lub
    zmiany aktu zawarcia związku małżenskiego można wystąpic do sądu cywilnego o
    zmianę po wydaniu prawomocnego orzeczenia zostanie przesłany USC w celu
    zmiany...

    Sandra

  • 7. Data: 2003-01-28 14:28:15
    Od: "Johny Walker" <1...@p...fm>

> [...]
    > przy panieńskim nazwisku. Po kilku latach chciałam przyjąć nazwisko męża.

    Ustawa z dnia 15 listopada 1956r. wrza z dalszymi poprawkami mówi w art.1
    ust. 3 "...Zmiana może dotyczyć również nazwiska rodowego kobiety, która
    pozostaje lub pozostawała w związku małżeńskim..."

    Urząd Miasta w Krakowie bez problemów od ręki może przeprowadzić taką zmianę
    ( sugerowano mi przemeldowanie żony do Krakowa ). Problem polega na tym, że
    urzednicy z krakowskiego UM interpretujązapis cytowanego paragrafu ( według
    mnie, oczywiście jestem stronniczy ) prawidłowo, a urzednicy z UM Wrocławia
    ( NIE WIADOMO CZEMU ) w przedziwny, niezrozumiały i co najważniejsze
    niezgodny z jej treścią sposób !!!

    No cóż, pozostaje droga administracyjna, odwołania itp. Tylko po co sobie
    utrudniać życie ???

    Irena

  • 8. Data: 2003-01-28 18:03:56
    Od: "Agata" <a...@w...pl>

    Wcale nie trzeba zmieniać nazwiska rodowego. A w ogóle, to w starostwie
    powiatowym zmieniają nazwiska, a nie w UM, prawda? Niedawno zmieniałam...

  • 9. Data: 2003-01-29 10:37:00
    Od: "Johny Walker" <1...@p...fm>

    Użytkownik Agata <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b16gjk$1nb$...@i...gazeta.pl...
    > Wcale nie trzeba zmieniać nazwiska rodowego. A w ogóle, to w starostwie
    > powiatowym zmieniają nazwiska, a nie w UM, prawda? Niedawno zmieniałam...

    Faktycznie, nizbyt ściśle sięwyraziłem. nazwisko zmienia Urząd Stanu
    Cywilnego przy Urzędzie Miasta. A co do zmiany nazwiska rodowego to nie
    rozpisywałbym się o całej sytuacji gdyby było tak jak pisze... Widocznie w
    tamtejszym UM obowiązują inne przepisy...Słyszałem również o podobnych
    sytuacjach w innych miastach, moja szwgierka miała podobną przeprawę
    niestety nic nie wskórała bo nie chciała ciągać się po sądach ) w jednym ze
    śląskich miast.