    From: "zkruk [Lodz]" <z...@S...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdjęcia - czy mam prawo do ich publicznej prezentacji?
    Date: Mon, 2 May 2005 13:31:11 +0200

    Przemek R... wrote:

    > chcialbys by ktos Twoj portret (nie Twoje zdjecie, zdjecie
    > przedtsawiane tylko ciebie) wydrukowal
    > bez twojej zgody ya darmo w komercyjnej gazecie ?

    to jest kwestia okreslenia praw do zdjecia...
    wszystkie prawa do zdjecia ma jego autor (lub wlasciciel)
    wiec skoro mu pozwalam zrobic zdjecie to wyrazam zgode na dysponowanie moim
    wizerunkiem
    jezeli komus wykonuje zdjecie to wkladam w to moja prace, wiedze, wysilek
    dlaczego wiec zostaje pozbawiony praw do dysponowania moim dzielem

    wizerunek kogos na zdjeciu jest elementem budujacym to zdjecie
    lecz ja jestem autorem i wlascicielem zdjecia
    a wiec mam wszystkie prawa zwiazane z nim

    no wiec dlaczego jestem pozbawiany prawa do dysponowania moim dzielem?
    a czy malarza obejmuje podobne prawo? czy on tez musi miec zgode od
    modelki/modela by wywiesic swoje dzielo na wystawie?
    badz co badz to tez dysponowanie wizerunkiem, przetworzonym...
    lecz fotografia to takze przetworzenie ... chocby ze wzgledu na technike

    rownie niezrozumiale jest stwierdzenie, iz prawo do ochrony wizerunku nie
    dotyczy osob popoularnych
    tzn - kogo...
    Edytka Gorniak nie zyczy sobie a jednak i tak sie pojawia w gazetach (teraz
    juz sobie zyczy bo marketing jest potrzebny do nowej plyty)
    co oznacza slowo popularnosc?
    tak samo jest z politykami - kto jest politykiem - czy wojt jakiejs gminy
    tez nim jest czy nie?

    --
    pzdr
    www.zbigniewkruk.com