    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Zasady w zakładzie pracy
    Date: Fri, 19 Apr 2024 23:36:47 GMT

    On 2024-04-19, Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    960100055/U/D19960055Lj.pdf

> [...]
    > Często bywa tak, że pracodawca, kierownik odmawia współpracy. Zaraz się
    > okaże, że tam wszyscy siedzą na umowie zleceniu i nawet PIP nie jest w
    > stanie kontrolować pracodawcy z tego wszystkiego co jest napisane w
    > kodeksie pracy.
    > Jeśli tak jest, a w zleceniu ma wskazane miejsce gdzie ma pracować, to
    > PIP może uznać to za umowe o pracę, jest artykuł w kodeksie pracy z
    > sankcją 30.000 zł dla pracodawcy.
    > Jeśli pracownik biura jest na umowie zleceniu to sam może sobie wybrać
    > miejsce gdzie wykonuje zlecenie, aby tylko zlecenie wykonał. Czy nie tak?

    Nie potrafię powiedzieć. Ale zasadniczo z p. ww. Ustawy nt. palenia, to
    wydaje się, że mowa o pomieszczeniach zakładu pracy (np.) co jest MZ
    niezależne od typu umowy.

    > Ty kiedyś pisałeś, czy inni stali bywalcy pl.soc.prawo że Sąd dopuszcza
    > różne dowody w takich drobnych sprawach nawet zdobyte w sposób na
    > krawędzi prawa?

    Nie wiem czy ja, ale faktycznie, w Polsce nie ma jak dotąd prawa
    zabraniającego dowodów tzw. zatrutego drzewa. Ale problem jest
    gdzieindziej, koleżanka może sama zostać ukarana. To co mogłoby ją
    zwolnić z odpowiedzialności to jakiś uzasadniony interes społeczny czy
    ochrona wyzszego dobra), ale nie wiem do końca jak to w praktyce działa
    w tego tupu sprawach (nie jestem prawnikiem).

    Nb. incydentalne zrobienie komuś zdjęcia i użycie jako dowodu, z
    pewnością problemem nie jest. Problemem może być systematyczna
    inwigilacja/monitoring. Koleżanka może powiedzieć, że przechodziła
    tamtędy z tragarzami i akurat nakręciła taki krótki film. Ale też
    koleżanka chce odzyskać pieniądze włożone w tę inwigilację, więc
    musiałaby się do niej przyznać.

    > Znam firmę, gdzie pracodawca naciskany przez pracowników jednak zrobił
    > porządek, bo mając w perspektywie kary

    I tak MZ powinno się też to tu odbyć. Poprzez rozmowę zainteresowanych
    pracowników z pracodawcą, rozważenie przepisów, w tym tych o paleniu, i
    wypracowanie jakiegoś rozsądnego kompromisu.

    --
    Marcin