    From: gwaliszk <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zarekwirowano mi (swiadek) plyty oraz dysk - co dalej?
    Date: Sun, 23 Apr 2006 08:26:51 +0200

    Użytkownik Radeckiii napisał:
    > Witam,
    > opisze krotko moja sprawe.
    > Kilka dni temu wgralem koledze na jego palmtopa Automape z mojej plyty,
    > (ktora byla z kolei kopia jego plyty), za posrednictwem jego komputera. Obie
    > plytki byly "nielegalne". Wgralem mu ten program, poniewaz on sam nie
    > potrafil...
    To podbiega pod paserstwo.

    > Jak sie pozniej dowiedzialem kolega mial zamiar sprzedac palmtopa wraz z
    > wgranymi mapami na Allegro (nie wiedzialem o tym podczas wgrywania map). Tak
    > sie stalo ze "kupcem" z Allegro byl funkcjonariusz z PG.
    Norma, prowokacja poliyjna jakich wiele ostatnio.

    > Kolega zostal zatrzymany, przeszukano mu mieszkanie oraz zarekwirowano owego
    > palmtopa oraz laptopa.
    Procedura "normalna" -> zatrzymanie rzeczy.

    > Na pytanie kto wgral mape "kolega" odparl, ze ja po czym zrobiono mi "nalot"
    > (2 policjantow, 2 bieglych).
    To już grupa lotna.

    > Znaleziono u mnie na kompie tylko cracka do
    > Automapy (na dodatek jakiejs starej wersji), oraz w/w. plyte z Automapa.
    > Zarekwirowano mi twardy dysk (na nim: muzyka, filmy, gry, kilka normalnych
    > "fikolkow")
    Posiadanie takowych "rzeczy" które nie pochodzą z tzw. legalnego źródła,
    jest przestępstwem. Jeśli udowodnią ci że ściągałeś za pomocą programu
    P2P to możesz być oskarżony o kradzież własności intelektualnej. Jeśli
    sprzedawałeś, bądź rozdawałeś to paserka.

    oraz kilka "pierwszych lepszych" plyt CD i DVD lezacych na
    > biurku: (XP SP2 PL, oraz rozne gierki), wszystko to zostalo pobrane z netu.
    Czyli kradzież (art. z kk nie pamiętam).

    > Jak sie dowiedzialem nie jestem podejrzanym ani oskarzonym, tylko
    > swiadkiem....
    Bo toczy się postępowanie w sprawie więc jesteś świadkiem. Jak zostaną
    postawione zarzuty to będziesz oskarżonym (a sądzę że stanie się tak za
    jakiś czas) -> postępowanie z urzędu.

    > Zabrano mnie na komende w celu przesluchania, gdzie zeznalem (zgodnie z
    > prawda), ze wgranie automapy bylo jedynie jednorazowa przysluga, z ktorej
    > nie mialem zadnych korzysci, zwlaszcza materialnych, ot zwykla przysluga.
    Nie ma znaczenia i tak jest to paserka.

    > Zeznalem takze ze nielegalne oprogramowanie, ktore posiadalem na dysku oraz
    > plytach bylo pobrane z netu i uzywane tylko i wylacznie na moj wlasny
    > uzytek. Nie nagrywalem, nie sprzedawalem, itp.
    To i tak nazywa się kradzież.

    > Policja wpadajac do mojego mieszkania myslala ze znajdzie tutaj niewiadomo
    > ile palmtopow oraz jakas kopiarnie Bog wie czego.... Niestety zawiedli
    > sie.... Jestem jednym z wielu zwyklych uzytkownikow komputera, ktorzy
    > (niestety) maja wiekszosc oprogramowania nielegalna...
    Nie jest to wytłumaczenie.

    > ---
    > Mam nastepujace pytania:
    > 1. jaka kara mi grozi za te przysluge (wgranie mapy).......?
    art. 291 kk, 292 kk -> od 3 miesięcy do 5 lat (to tylko zakres kary, co
    nie oznacza że dostaniesz maksa)

    > 2. czy mozliwe jest umorzenie ze wzgledu na niska szkodliwosc? (jak
    > wspomnialem nie nagrywalem, nie sprzedawalem, nie czerpalem korzysci, 1
    > program = 1 plyta (brak kolejnych duplikatow))
    Nie sądzę.

    > 2. czy odzyskam swoj dysk?
    To już decyzja należy od postępowaia (ale nie sądzę)

    > 2.1. jesli tak to czy bedzie on "wyczyszczony" czy tez nienaruszony?
    odpowiedź j.w.

    > 3. Czy policja moze dokonac ponownego przeszukania? (zostalem zmuszony do
    > kupna nowego dysku oraz windowsa, gdyz komputer jest mi niezbedny do nauki)
    Zawsze gdy istnieje jakieś podejżenie

    > Z gory dziekuje za rzeczowe odpowiedzi i PROSZE o powstrzymanie sie od
    > komentowania czy zrobilem dobrze czy zle uzywajac takiego a nie innego
    > softu. Prosze o scisla odpowiedz na pytania.

    źle