    From: "salamaga" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zapytanie
    Date: Sat, 7 Aug 2004 14:20:04 +0000 (UTC)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(a) w artykule
    <cf13df$lv0$4@inews.gazeta.pl>...
    > Użytkownik "Mecenas" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Może poczta była zamknięta. To akurat nieistotne.
    >
    > Ale sprawa faktycznie ciekawa. Nie spotkałem się w praktyce. W takim
    wypadku
    > powód ma dwa prawomocne tytuły. Ale jakie? Jeden nakaz zapłaty na całą
    kwotę
    > solidarnie prawomocny wobec pierwszego wspólnika [nazwijmy go A] i drugi
    na
    > pomniejszoną na drugiego wspólnika [B]? No to miał by w sumie dwa razy
    > więcej w wierzytelności. A zatem sąd powinien to jakoś podzielić. Ale
> [...]
    Robercie.

    Masz rację, że coś tu nie gra.
    "A" ma przeciwko sobie jeden wyrok - tytuł wykonawczy na całą kwotę.
    "B" ma przeciwko sobie jeden wyrok - tytuł wykonawczy na ( całą kwotę -
    1000 zł. )
    Jeżeli przeciwko "A" toczy się egzekucja o całą kwotę, to "A" może żądać
    ograniczenia egzekucji o kwotę 1000 zł. powołując się na wyrok wobec "B",
    jeżeli - oczywiście - wyrok w stosunku do "B" - ograniczający o 1000 zł.
    roszczenie powoda - oparto na zarzucie, który przysługuje również "A".
    W przypadku zobowiązań spółki bywa tak co do zasady - solidarność.
    Dziwi tylko dlaczego, skoro wyrok w części do "B" nie uprawomocnił się, Sąd
    nadał klauzulę wykonalności przeciwko "A" - współuczestnictwo materialne,
    solidarność dłużników - nie czekając na uprawomocnienie się wyroku w
    stosunku do "B".
    Rodzi się też pytanie, co by było gdyby wierzyciel wyegzekwował całą
    należność od "A" przed zakończeniem się sprawy "B", a następnie przegrał
    sprawę o całą należność z "B" na podstawie zarzutu przysługującego również
    - wspólnie - "A"
    Powództwo "A" z art. 410 $ 2 kc w zw. z art. 375 $ 2 kc ?

    Piszę, bo przeżyłem to na własnej skórze.
    Powództwo moje ("A") o zwrot wyegzekwowanej kwoty zostało odrzucone z
    powodu powagi rzeczy osądzonej.
    Złożyłem kasację - czekam, czy zostanie przyjęta.

    Staś.