  • 1. Data: 2004-03-26 06:11:06
    Temat: Zaprzeczenie spadku
    Od: "Derek" <b...@s...ca>

    Osoba, która zapisała w testamencie swoją nieruchomość żonie, popełniła
    zamobójstwo. Ta osoba nie miała własnych dzieci (małżeństwo bezdzietne),
    jedyna rodzina oprócz żony to siostra i brat. Własność była wcześniej
    dziedziczona po dziadkach. Czy jest tutaj możliwość zaprzeczenia spadku,
    jaki kierunek wybrać?

    Dziekuję
    Derek
    --
    Return e-mail address have build in antispam "thiswillgonowhere", when
    replying remove it.

  • 2. Data: 2004-03-26 08:31:03
    Temat: Re: Zaprzeczenie spadku
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Derek wrote:
> [...]
    > była wcześniej dziedziczona po dziadkach. Czy jest tutaj możliwość
    > zaprzeczenia spadku, jaki kierunek wybrać?

    Prawo polskie nie zna pojęcia zaprzeczenia spadku. Jak rozumiem chodzi o to,
    by żona nie dziedziczyła, to jest o uznanie jej za niegodną dziedziczenia.

    Za niegodnego dizedziczenia może zostać uznana osoba która:
    1: manipulowała testamentem - ukryła, zniszczyła, przeobiła, posłużyła sie
    przerobionym
    2: naruszyła swobodę testowania - groziła testatorwi, wprowadzała go
    umyslnie w błąd.
    3: dopuściła się ciężkiego przestępstwa przeciwko testatorowi.

    Aby żona nie dziedziczyła nalezy w postępowaniu (a będzie ono dłuuuugie i
    kosztowne) wykazać że albo sfałszowała testament, albo groziła spadkodawcy,
    albo go zamordowała. Niestety znęcanie psychiczne i fizyczne prowadzące do
    samobójstwa nie jest zbrodnią i nie kwalifikuje się do "cieżkiego
    przestępstwa".

    Zawsze jednak pozostanie roszczenie o zachowek. Bratu i siostrze przysługuje
    prawo do równowartości 1/8 spadku i z takim żądaniem należy wystąpić w ciągu
    3 lat od ogłoszenia testamentu

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 3. Data: 2004-03-26 08:45:33
    Od: "Derek" <b...@s...ca>

    Dziękuję za odpowiedź, jeszcze jedno pytanie. Jeżeli osoba zmarła była leczona z
    powodu choroby psychicznej (schizofrenia),
    czy jest to powód o wnoszenia o unieważnienie testamentu np. brak zdolności
    samodzielnego podejmowania decyzji?

    Pozdrawiam
    Derek

  • 4. Data: 2004-03-26 09:12:59
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Derek wrote:
> [...]
    > czy jest to powód o wnoszenia o unieważnienie testamentu np. brak
    > zdolności samodzielnego podejmowania decyzji?

    Tak, ale nie do końca. Sam fakt, że spadkodawca był leczony psychiatrycznie
    nie odbiera mu prawa do sporządzenia ważnego testamentu - o ile nie został
    ubezwłasnowolniny. Istotne jest czy w chwili jego sporządzania był zdolny do
    świadomego podejmowania decyzji. Konieczne jest zatem ustalenie dokładnej
    daty sporządzenia testamentu i stanu psychicznego testatora w tym dniu.
    Jeżeli uda się bratu i siostrze podważyc zdolność spadkodawcy do testowania
    wtedy sąd uzna testament za nieważny i orzeknie o dziedziczeniu z ustawy -
    zona 1/2, brat i siostra po 1/4.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 5. Data: 2004-03-26 13:40:54
    Od: Wombi <t...@c...nie>

    Falkenstein wrote:

    > Prawo polskie nie zna pojęcia zaprzeczenia spadku. Jak rozumiem chodzi o to,
    > by żona nie dziedziczyła, to jest o uznanie jej za niegodną dziedziczenia.

    A co z instytucją "odrzucenia spadku"?
    Przez pół roku od powiadomienia potencjalnego spadkobiercy o
    zaistniałej sytuacji, może on spadek odrzucić. Zmieniło się coś?
    --

    Pozdrowienia.

    Wombi

  • 6. Data: 2004-03-26 13:52:03
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Wombi wrote:

    > A co z instytucją "odrzucenia spadku"?
    > Przez pół roku od powiadomienia potencjalnego spadkobiercy o
    > zaistniałej sytuacji, może on spadek odrzucić. Zmieniło się coś?

    A czytal Pan pytanie ?

    Nie o to chodzi ze zona dziedziczyc NIE CHE - wiec odrzuca,
    lecz o to, ze dzieci sadza, ze zona doprowadzila meza do smierci
    celowo naklaniajac wczesniej do zapisania jej wszystkiego.
    i chca ja w zwiazku pozbawic tego spadku.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-03-26 21:09:16
    Od: Wombi <t...@c...nie>

    bosz wrote:

> [...]
    > celowo naklaniajac wczesniej do zapisania jej wszystkiego.
    > i chca ja w zwiazku pozbawic tego spadku.

    Rzeczywiście - zawsze można wnieść sprawę o unieważnienie
    testamentu. Z różnych powodów. Próbować mogą.

    --

    Pozdrowienia.

    Wombi

  • 8. Data: 2004-03-27 03:16:11
    Od: "Derek" <b...@s...ca>

    Falkenstein - dziękuję za bardzo konkretne i szczegółowe wyjaśnie, jesteś bardzo
    pomocny,
    jeszcze raz dzięki

  • 9. Data: 2004-03-27 09:11:04
    Od: "Derek" <b...@s...ca>

    > Zawsze jednak pozostanie roszczenie o zachowek. Bratu i siostrze przysługuje
    > prawo do równowartości 1/8 spadku i z takim żądaniem należy wystąpić w ciągu
    > 3 lat od ogłoszenia testamentu.

    Czy wnosi się o to odzielnie czy w sprawie o stwierdzenie nabycia spadku?

    Derek

  • 10. Data: 2004-03-27 11:07:43
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Derek wrote:

    > Czy wnosi się o to odzielnie czy w sprawie o stwierdzenie nabycia spadku?
    >
    > Derek

    Tylko czy rzecywiscie zachowe sie nalezy ?

    Takpatrze na to KC i nie widze, by bylo tam gdzies, ze
    nalezy sie zachowek rodzenstwu.

    Zstepnym, rodzicom i malzonkowi - owszem art 991 par 1

    rodzenstwa nie widze...

    Boguslaw