    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zalozenie firmy
    Date: Sat, 3 Jan 2004 21:21:00 +0100

    On Fri, 2 Jan 2004, Qgar wrote:

    >+ Użytkownik "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl> [...]
    >+ > > podpowiem jednak - "koszt utrzymania firmy, ktora nie przynosi dochodu" to
    >+ > > koszt abonamentu w wysokosci ponad 700 miesiecznie
    >+ >
    >+ > Zalozyc i sie od razu zawiescic. Wtedy abo spada do zera :-). Tylko trzeba
    >+ > bedzie zaplacic za VAT-R i przy rejestracji, w sumie okolice 200 PLN.
    >+ Co znaczy zawiesic? Firma przestaje dzialac, czy jak?

    Jakoby :)
    Zawieszenie jest problematyczne, mimo że dość powszechnie praktykowane.
    *Istnieje* pojęcie "zawieszenia" dla celów podatkowych - w końcu
    prowadzącemu DG urlop nie przysługuje, a wyjechać sobie na wakacje
    chciałby - i co może zrobić, jeśli nie ma pracowników
    a chce wybyć na urlop :) zaś z róznych przyczyn nie
    może/nie chce powierzyć komuś "księgologii" ?

    Natomiast *nie istnieje* pojęcie "zawieszenia w rejestracji".
    Nie można we wpisie w EDG/KRS uzyskać opisu "w zawieszeniu" :)

    No i wątpliwość prawna powstaje przy próbie literalnej interpretacji
    czym ma być "zawieszenie wobec ZUS" ?
    Z ZUSu trzeba DG wyrejestrować (też nie ma "zawieszenia"). I pytaniem
    pozostaje, czy stan:
    - EDG: "zarejestrowany"
    - US: "zawieszony"
    - ZUS: "wyrejestrowany"

    ...jest prawidłowy.

    IMO wątpliwości są uzasadnione, ale z tego co wiem (rzadko łażę
    do ZUSu, ale jak już zajdę to karteczki na drzwiach czytam :)) ZUS
    taki stan uznaje, przynajmniej dopóki nie dorwie do rąk dowodu
    że DG była "prowadzona" :)
    Niezawieszenie w US ZUS uznaje za dowód "prowadzenia" (m.in.,
    oczywiście !).
    Oczywiście również nie można wykluczyć że w którymś stuleciu ZUS
    zmieni zdanie i seryjnie wygra przed NSA sprawy o niepłacenie
    należnych (z tytułu "działania") składek.
    BTW: jest odrębna ścieżka dyskusji dla stanu który powstaje
    bezpośrednio po rejestracji, po terminie deklarowanym jako
    "data rozpoczęcia" ale *przed* zgłoszeniem rozpoczęcia
    w US i ZUS !

    pozdrowienia, Gotfryd