  • 1. Data: 2010-01-29 16:17:50
    Temat: Re: Zaliczka na wode...najemca czy wynajmujacy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jan 2010, d...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    [...]
    > Dobra,ale wlasciciel rozlicza sie ze wspolnota prawda?

    Prawda.

    > Ja nie mam nic w
    > umowie,ze ja musze placic za scieki,winde,smieci,ogrzewanie itd.?

    To znaczy tyle, że opłaty za eksploatację rozliczacie na podstawie
    ustawy.

    > Przegladalam sobie inne umowy i w wiekszosci ludzie dokladnie zaznaczaja,ktora
    > strona co oplaca i jesli sa zaliczki to tez jasno wiadomo kto.

    ...a jak czegoś nie ma w umowie, to wchodzi uregulowanie ustawowe :)
    Ustawa *i tak* wchodzi w regulacje, ale nie zabrania zawrzeć zapisu:
    "czynsz 4000 zł zawiera opłatę za śmieci, prąd i gaz", jak również nie
    zabrania zawrzeć zapisu: "czynsz 1540 zł nie zawiera żadnych opłat
    eksploatacyjnych które są rozliczane osobno".
    I to ostatnie jest również "z ustawy" na dzień dzisiejszy.

    > W dniu podpisywania umowy wspomnial,ze rachunki to max. 70-100zl dodatkowo na
    > miesiac.Czyli rozumiem,ze chodzilo o prad,bo akurat tak wychodzi.
    > W grudniu przyszlo do wlasciciela pismo ze wspolnoty czy podwyzsza sobie
    > zaliczki na wode i ogrzewanie.W rozmowie z nami powiedzial,ze nie zrobi tego
    > poniewaz i tak nie zuzyjemy tyle wody.Z reguly mial nadplate.I wspomnial
    > tez,ze rozliczenie jest co pol roku i tak bedziemy sie rozliczac.Teraz jednak
    > wymaga ode mnie comiesiecznego placenia tych zaliczek

    Abstrahując od "tego co powiedział" - przypomnę, że wg Kodeksu Cywilnego
    zmiany umowy wymagają co najmniej takiej formy jak umowa, więc do pisemnej
    umowy zmiany powinny być pisemne - z umowy wynika, że ma prawo robić
    rozliczenie "według liczników".
    A to IMO znaczy, że jak odmówisz wpłacania zaliczek (IMVHO, tak na mocno
    upartego - umowa nie przewiduje), to może przyjść, odczytać i wyliczyć.

    Czy możesz odmówić wpłacenia zaliczek?
    Hm...
    W pierwszym rzucie, na podstawie umowy, wychodziło mi że "tak".
    ALE... ale skoro z KC wynika, że opłaty eksploatacyjne to zobowiązanie
    mieszkańców (a nie tylko najemcy!), to "zaliczka" - nie na rzecz
    wynajmującego, a na rzecz podmiotu który JEMU dostarcza - chyba
    jest taką opłatą.
    Nie wiem jakby to w sądzie wyszło :D

    pzdr, Gotfryd