  • 1. Data: 2010-02-07 18:09:19
    Temat: Zakup charakterystycznej domeny
    Od: Netx <n...@g...pl>

    Na Allegro wystawiona jest domena www.ipad.pl
    http://www.allegro.pl/item903230629_www_ipad_pl.html

    Ipad lub i-pad jest produktem wprowadzonym kilka dni temu na
    rynek przez firmę Apple.
    Pytanie czy Apple może przy użyciu środków prawa odebrać tę
    domenę osobie która zakupi taką domenę? Chodzi mi o prawo do
    nazwy handlowej produktu, lub inne o których nie wiem.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2010-02-07 18:31:16
    Temat: Re: Zakup charakterystycznej domeny
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    zeta.pl
    *Netx* napisał(-a):

> [...]
    > domenę osobie która zakupi taką domenę? Chodzi mi o prawo do
    > nazwy handlowej produktu, lub inne o których nie wiem.

    Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać www.microsoft.pl z
    prywatnych rąk. Nie wiem za ile $ doszli do porozumienia ;)

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 3. Data: 2010-02-07 18:49:24
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Big Jack wrote:

    > W wiadomości
    zeta.pl

    > Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać
> [...]

    A ja sądzę że wręcz przeciwnie.

    Z tego co wiem prawo przewiduje takie przypadki, gdy domena w ewidentny
    sposób jest kupiona przez "spekulanta", jak to się dawniej mówiło.

    Nie jest w żaden sposób powiązana z jego firmą, przedsięwzięciem
    itp.

    W takich przypadkach zwyczajnie domena jest przekazywana "prawowitemu"
    właścicielowi nazwy i ten co sobie sprytnie kupił wcześniej -
    dostaje małe odszkodowanie w wysokości np. kosztów zakupu i
    utrzymania domeny przez te lata.

    Z ciekawostek, znam taką sprawę:
    Był sobie gość który jeszcze w latach 90-tych zarejestrował i
    zastrzegł sobie w Polsce nazwę Tchibo, w dodatku znak napisany krojem
    pisma do złudzenia udającym znak firmy.

    Tchibo jak weszło na rynek - zorientowało się że jest problem z
    zastrzeżeniem nazwy.

    Gość prowadził bodajże kawiarnię pod ta nazwą. I najlepsze w
    całej sprawie było jego tłumaczenie skad akurat taki znak mu
    przyszedł do głowy...
    Otóż opowiadał że był w Australii i z tambylcami naćpał się
    jakiegoś miejscowego zajzajeru. No i jeden z tych Aborygenów w tańcu
    świętego Wita zaczął mazać patykiem po piasku, i wymazał taki
    właśnie znaczek. A gościowi się spodobał znaczek i sobie go
    wziął i zastrzegł w Polsce;-)

    Sporo było przebojów, ale w końcu Tchibo odzyskało znak.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 4. Data: 2010-02-07 19:02:53
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "Big Jack" <a...@b...zz> writes:

    [...]
    > Podejrzewam, że nie, tak jak Microsoft nie mógł odebrać
    > www.microsoft.pl z prywatnych rąk. Nie wiem za ile $ doszli do
    O ile wiem to mógł i sądownie wyrwał.
    KJ

    --
    http://modnebzdury.wordpress.com/2009/11/11/slownik-
    antyszczepionkowca/

  • 5. Data: 2010-02-07 19:05:18
    Od: BK <b...@g...com>

    On 7 Lut, 19:49, "Massai" <t...@w...pl> wrote:

> [...]
    > wziął i zastrzegł w Polsce;-)
    >
    > Sporo było przebojów, ale w końcu Tchibo odzyskało znak.

    Wszystko tak naprawde zalezy od tego jak wykorzystujesz dana domene.
    Najwazniejsze to unikac dzialanosci konkurencyjnej [np. pod domena
    iPad prowadzic sprzedaz elektroniki innych firm niz apple] i mozna
    czasami ocalic domene :)

  • 6. Data: 2010-02-07 19:33:57
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 7 Lut, 19:09, Netx <n...@g...pl> wrote:
> [...]
    > domenę osobie która zakupi taką domenę? Chodzi mi o prawo do
    > nazwy handlowej produktu, lub inne o których nie wiem.

    Apple? Jeden ipad na swiecie jest? Nie wydaje mi sie.

    Poza tym "IP ad".

  • 7. Data: 2010-02-07 19:36:50
    Od: Netx <n...@g...pl>

    W dniu 2010-02-07 19:49, Massai pisze:

    > A ja sądzę że wręcz przeciwnie.
    >
    > Z tego co wiem prawo przewiduje takie przypadki, gdy domena w ewidentny
    > sposób jest kupiona przez "spekulanta", jak to się dawniej mówiło.

    Dobrze, a co z domenami będącymi nazwą klasy produktów. Np.
    dvd.pl, blueray.pl ? Chodzi mi po głowie zarejestrowanie
    jednej (tego typu) domeny z przeznaczeniem na forum
    dyskusyjne dotyczące produktów, reklamy, poradnik (artykuły,
    recenzje) i ewentualnie sklep.
    Czy nazwy klas produktów też są zastrzeżone i domeny typu:
    dvd.pl, blueray.pl, vhs.pl, lcd.pl etc. mogą zostać
    "skonfiskowane"? Czy jest gdzieś rejestr zastrzeżonych nazw
    które należy omijać z daleka?
    Bo rozważając teoretycznie nie chciałbym zacząć prowadzić
    działalności w domenie którą ktoś mi potem zabierze.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2010-02-07 19:58:25
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Netx pisze:

> [...]
    > Czy nazwy klas produktów też są zastrzeżone i domeny typu:
    > dvd.pl, blueray.pl, vhs.pl, lcd.pl etc. mogą zostać "skonfiskowane"?

    DVD, BlueRay itp. (ale LCD już chyba nie) są zastrzeżonymi nazwami
    konkretnych technologii i posiadają swoich właścicieli.

    Natomiast co do kwestii "mogą zostać skonfiskowane" to wszystkie mogą i
    nie ma tu żadnego dupochronu którym mógłbyś się zabezpieczyć przed
    utratą jakiejkolwiek domeny. Tego typu sprawy to nie jest żaden automat
    oparty na precyzyjnych zapisach prawa, a jest sąd, są prawnicy i ten kto
    przekona sędziego do swoich racji tego na wierzchu.

  • 9. Data: 2010-02-07 20:06:04
    Od: Netx <n...@g...pl>

    W dniu 2010-02-07 20:58, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > oparty na precyzyjnych zapisach prawa, a jest sąd, są prawnicy i ten kto
    > przekona sędziego do swoich racji tego na wierzchu.

    Sory za namolność, ale temat mnie trochę ciekawi.
    Weźmy np. BlueRay - domena jest chyba nawet "na sprzedaż"
    (blueray.pl). Nazwa Blueray dotyczy technologii. Czy jeśli
    pod domeną Bluray.pl właściciel umieści recenzje sprzętu
    blueray (np. sprzet.blueray.pl) oraz sklep z błytami (np.
    sklep.blueray.pl) tudzież forum dotyczące sprzętu
    (forum.blueray.pl) to domena blueray.pl mogłaby zostać
    odebrana właścicielowi czy też nie? Jak to można wybadać?

  • 10. Data: 2010-02-07 20:08:25
    Od: Netx <n...@g...pl>

> [...]
    > sklep z błytami (np. sklep.blueray.pl) tudzież forum dotyczące sprzętu
    > (forum.blueray.pl) to domena blueray.pl mogłaby zostać odebrana

    Mam na myśli przez właściciela nazwy bluray.
    Dziękuję za odpowiedzi!