    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakaz konkurencji.
    Date: 11 Dec 2003 11:04:00 +0100

    > Jaka jest różnica prawna między UMOWĄ AGENCYJNĄ a UMOWĄ ŚWIADCZENIA USŁUGI?

    Różnica jest zasadnicza.
    Umowa agencyjna jest to umowa nazwana uregulowana w pprzepisach art. 758 - 764
    (9) kc.
    Umowa o świadczenie usług jest to umowa nie nazwana, do której stosuje się na
    mocy art. 750 kc. przepisy o zleceniu czyli art. 734 i nast. kc. OcZywiście
    przepisy o umowie agencyyjnej teżmożna stosować, ale tylko odpowiednio i jeżeli
    jest im "bliżej" do zawartej umowy niż przepisom o zleceniu.

    Różnic pomiędzy obu umowami jest dużo, aczkolwiek w wielu sprawach te umowy się
    pokrywają.

    Zasadniczą sprawą jeast fakt, że umowa agencyjna jest bardzo zbliżona do umowy
    o pracę i przepisy kc stawiają w bardzo korzystnej sytuacji agenta, np. w
    zakresie omawianego zakazu konkurencji, lojalności stron, zabezpieczenia
    interesów agenta, wypowiadaniu umowy, ale również nałożone są na niego pewne
    dodatkowe obowiązki, musi np. podejmować działania służące zabezpieczeniu praw
    dającego zlecenie, nawet jęzeli nie jest to zawarte w umowie. Radzę przeczytac
    dokładnie wskazane przepisy kc. W sposób obrazowy możesz sobie wyobrazić pracę
    agenta ubezpieczeniowego, bo jest to najczęstszy przypadek agencji, inny to np.
    diler samochodów.
    Jest to przestawienie bardzo skrótowe (maksymalnie możliwie krótkie)

    > Moja umowa ma tytuł: UMOWA WYKONANIA USŁUGI i ma nastepująca strukturę:

    nazwa jest mało ważna, aczkolwiek nie nieistotna, ważniejsze jednak są zapisy
    umowy

    > - kto z kim

    jak nazywają sie strony ?

    > - wykonawca zobowiązuje się

    do czego ? do zawierania umów, do pśredniczenia przy zawieraniu umów, do
    wykonywania konkretnych czynności, do dokonywania czynności konkretnego
    rodzaju, czy różnych ? na czym polegały te obowiązki ?

    > - zleceniodawca zobowiązuje się

    co poza wynagrodzeniem ? jakaś stała kwota czy prowizja ?

    > - warunki wypowiedzenia umowy (w tym klauzula o zakazie konkurencji po
    > rozwiązaniu umowy)

    jakieś terminy, jakie ?

    > Klauzula o zakazie konkurencji ma nastepujące brzmienie:
    >
    > W przypadku rozwiązania niniejszej umowy z przyczyn leżących po stronie
    > wykonawcy, wykonawca zobowiązuje się, iż nie podejmnie zatrudnienia,
    > świadczenia usług lub współpracy z firmą konkurencyjna w stosunku do
    > zleceniodawct przez okres jednego roku od daty wygaśnięcia umowy.
    >
    > Za naruszenie zobowiązania zawartego w (tu numer paragrafu z klauzulą)
    > umowy, wykonawca zapłaci karę umowną w wysokości (tu kwota) (kwota słownie)
    > na rzecz zleceniodawcy.

    widzisz kara umowna to takie usrojstwo, z którym ciężko walczyć. Gdyby się
    okazało że byłeś agentem to można dyskutować, jeżeli jednak się tak nie okaże
    to zgodziłeś się zapłacić karę umowną, która jest uregulowana wart. 483 kc., a
    tu już żartów nie ma. nie wykonasz przyjętego zobowiązania = płacisz karę.
    Oczywiście są przypadki w których nie płacisz ale to już trochęinna bajka.

    Paweł