  • 21. Data: 2007-09-04 19:20:54
    Temat: Re: Zajęcie ruchomości przez komornika
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz wrote:

    > Komornik może zająć ruchomości, będące we władaniu dłużnika (art.
    > 845kpc). To o wiele szersze pojęcie niż "których dłużnik jest
    > właścicielem". Tak więc podczas zajęcia komornik nie musi badać, czy
    > rzecz, którą dłużnik dysponuje faktycznie jest jego własnością. Od tego
    > jest odpowiednie powództwo właściciela rzeczy.

    Z drugiej strony w przypadku pojazdu mechanicznego podlegającego
    rejestracji od razu wiadomo, że nie jest to własność dłużnika.

    IMHO komornik popełnił nadużycie.

  • 22. Data: 2007-09-04 20:26:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
    > aby na pewno?

    Wiesz, to kwestia definicji zwrotu "pozostaje w dyspozycji".

    > nikt nie będzie dowodził, sąd oceni

    Bez wątpienia. Ale jak mamusia złoży zawiadomienie o przestępstwie to
    będzie to dwa razy oceniał. Przepis, na który powołuje się komornik dotyczy
    rzeczy ruchomych nie posiadających z natury określonego prawa własności.
    Telewizor, pralka, lodówka, maszyna budowlana. Ale własność samochodu
    określają stosowne dokumenty i z góry wiadomo, ze komornik zabezpiecza
    cudzą rzecz powodując tym samym szkodę dla jej właściciela który musi
    biegać po sądach i prostować tę głupotę.

  • 23. Data: 2007-09-04 20:56:30
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Z drugiej strony w przypadku pojazdu mechanicznego podlegającego
    > rejestracji od razu wiadomo, że nie jest to własność dłużnika.
    >
    > IMHO komornik popełnił nadużycie.

    Nie popełnił, bowiem - jak już wspomniałem - komornik ma prawo zająć
    ruchomości będące we władaniu dłużnika, a nie tylko te, których jest
    właścicielem.

    W praktyce faktycznie wygodniej jest dla komornika, jeśli w
    oczywistych sytuacjach (np. taka jak powyżej opisana) odstąpi od zajęcia
    spornej ruchomości, wiadomo bowiem, że po wytoczeniu powództwa
    przeciwegzekucyjnego tak się stanie.

    Jednak opisywane zajęcie jest zgodne z prawem i miało zapewne na celu
    wywarcie wpływu na dłużniku, aby dług spłacił. Jest to niewątpliwie
    jakiś sposób jego działania, który przynosi pozytywne efekty.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 24. Data: 2007-09-04 20:58:38
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > zabezpiecza cudzą rzecz powodując tym samym szkodę dla jej właściciela
    > który musi biegać po sądach i prostować tę głupotę.

    Zauważ, że może się zdarzyć, że samochód jest własnością dłużnika,
    pomimo braku wpisu do dowodu rejestracyjnego (np. jeśli po jego zakupie
    od mamy dłużnik jeszcze nie przerejestrował go na siebie, albo w ogóle
    tego nie zamierzał zrobić). Zatem zajęcie takiej ruchomości w niektórych
    przypadkach byłoby możliwe do obronienia. Skoro zatem wierzyciel
    wnioskuje o takie działanie, na miejscu komornika nie widziałbym przeszkód.

  • 25. Data: 2007-09-04 21:09:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przypadkach byłoby możliwe do obronienia. Skoro zatem wierzyciel
    > wnioskuje o takie działanie, na miejscu komornika nie widziałbym

    No, gdyby to był samochód zupełnie obcej osoby, to w tych okolicznościach
    oczywiście było by to zasadne. Ale to samochód osoby najbliższej. No
    chyba - jak wcześniej napisałem - że istnieją jakieś inne przesłanki do
    zajęcia tego samochodu. Informacja, ze faktycznie jeździ nim dłużnik
    przykładowo.

  • 26. Data: 2007-09-04 21:11:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jednak opisywane zajęcie jest zgodne z prawem i miało zapewne na celu
    > wywarcie wpływu na dłużniku, aby dług spłacił. Jest to niewątpliwie jakiś
    > sposób jego działania, który przynosi pozytywne efekty.

    Czyli nie mogąc zgodnie z prawem zająć nic dłużnikowi, "kradniemy" samochód
    jego mamy przypuszczając, że dłużnik dla świętego spokoju ureguluje
    należność? Pomijając już kontekst prawny, to z punktu widzenia etyki dość
    wątpliwe zachowanie.

  • 27. Data: 2007-09-04 22:06:56
    Od: "czarek" <c...@w...pl>

> [...]
    > samochód jego mamy przypuszczając, że dłużnik dla świętego spokoju
    > ureguluje należność? Pomijając już kontekst prawny, to z punktu widzenia
    A jak z punktu widzenia etyki ocenic można niepłacenie długów?

  • 28. Data: 2007-09-04 22:22:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    czarek wrote:

    > A jak z punktu widzenia etyki ocenic można niepłacenie długów?

    A jakich konkretnie? Bo to różnie bywa...

  • 29. Data: 2007-09-04 22:37:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "czarek" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A jak z punktu widzenia etyki ocenic można niepłacenie długów?

    Po pierwsze - z punktu widzenia etyki - nieetyczne zachowanie jednej strony
    wcale nie upoważnia drugiej do nieetycznych zachowań. Po drugie może gość
    faktycznie jest niewypłacalny i tylko z tego powodu nie należy okradać jego
    rodziny. Bo wówczas jedyne co się uda zdziałać, to że dłużnik pójdzie i
    ukradnie komuś innemu, by zaspokoić tego wierzyciela.

  • 30. Data: 2007-09-05 07:17:57
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > samochód jego mamy przypuszczając, że dłużnik dla świętego spokoju
    > ureguluje należność? Pomijając już kontekst prawny, to z punktu widzenia

    Robercie, oczekiwałbym od Ciebie większego liczenia się ze słowami.
    Jakie "kradniemy"?
    :)

    Poza tym komornik działa zgodne z prawem, a nie etyką. Zapewne
    niezgodnie z etyką byłoby zabierać komuś środki, przez co jego dzieci
    nie będą miały co jeść, niemniej jednak - w granicach prawa - komornik
    ma obowiązek to czynić.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz