  • 1. Data: 2002-11-30 13:50:47
    Temat: Zadatek?
    Od: "Librero" <l...@N...gazeta.pl>

    Moi drodzy - rzecz niby błaha, ale irytująca.
    Czy zadatek zostawiony w sklepie na jakis produkt podlega zwrotowi, jesli
    rozmysle sie i nie bede chciala dokonac zakupu?

    Zostawilam w sklepie kilkanascie zl zadatku na album (mial byc odlozony dla
    mnie na 3 dni), jednak tego samego dnia kupilam go o wiele taniej w innym
    sklepie. Czym predzej pojechalam do pierwszego odebrac zostawione tam
    pieniadze, i niestety spotkala mnie przykra niespodzianka. Ekspedientka nie
    chciala wydac mi mojej gotowki, zaslaniajac sie kodeksem prawnym, ktory
    rzekomo mowi, ze zadatek zostawiony w sklepie nie podlega zwrotowi. Pieniedzy
    oczywiscie nie odzyskalam :(

    No wiec jak to jest? Oszukano mnie, czy tamta pani jednak miala rację?
    Beda wdzieczna za pomoc.

    Librero.

  • 2. Data: 2002-11-30 14:24:49
    Temat: Re: Zadatek?
    Od: "tom" <e...@p...onet.pl>

    no wiec tak.
    Nie znam sie na przepisah wiec nie bede tu rzucal artykulami ale podam to co
    wiem
    Jezeli qpujesz mieszkanie i spiszesz umowe przedwstepna to jesli jest tam
    sformulowanie ZADATEK a potem sie wycofasz - to przepada.
    Nie mam pojecia jak to przeniesc na umowe na gebe. bo zakladam ze taka byla.
    Dla mnie sprawa jest przegrana.
    Tym bardziej ze kodeks definiuje pojecie slowa zadatek dokladnie w taki
    sposob jak zinterpretowala go sprzedawczyni.
    malo troche informacji (czy spisalas jakas umowe czy nie itp) ale i moja
    wiedza jest za mala.
    \Pozdrowienia i powodzzenia

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2002-11-30 18:18:21
    Temat: Odp: Zadatek?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Librero <l...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych >
    > No wiec jak to jest? Oszukano mnie, czy tamta pani jednak miala rację?
    > Beda wdzieczna za pomoc.

    osobiscie nie lubie oszustow a tym samym nie moge powstrzymac sie od
    takiego stwierdzenia odn.tej pani...zgadza sie,ze niekiedy zadatek nie
    podlega zwrotowi ale nie w tym przypadku ...
    przyjmijmy,ze podchodze do sprawy dyplomatycznie - / udowodnie tej pani ,że
    dopuszcza sie przestepstwa/ - nasylajac na ta pania osobe postronna by
    rowniez dala zadatek na ten sam album /.osobe dla mnie obca / informujac
    .,ze np. jutro przyjde bo zabraklo mi pieniazkow a nastepnego dnia poinf.,ze
    prosze o zwrot zadatku poniewaz nie mam kwoty,ktora pozowlilaby mi zakupic
    pozostawionego albumu - wiec rezygnuje z zakupu...sama poczekalabym sobie
    na jakies laweczce na rozwoj wydarzeń - nastepnie zjawilabym sie po chwili
    z osoba ,ktorej prawdopodobnie rowniez nie zwroci zadatku ...i powolalabym
    sie na art.405 k.c ...domniemywam,ze ta pani na tak sprytnym art. jakim jest
    art.395 k.c łamie prawo w odn.do art.405 k.c a także ,jeżeli dopuszcza się
    tego czynu od dłuższego czasu - myslałabym o art.284§1i 2 k.k.

    A swoją drogą takim oszustwem /dziennie koło 3 osób / niezła kase
    mozna osiagnac...

    Sandra

  • 4. Data: 2002-11-30 20:25:56
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):
    > osobiscie nie lubie oszustow a tym samym nie moge powstrzymac sie od
    > takiego stwierdzenia odn.tej pani...zgadza sie,ze niekiedy zadatek nie
    > podlega zwrotowi ale nie w tym przypadku ...

    O ile to w ogóle był zadatek (czego pewnie nie da się już ustalić) to
    dlaczego uważasz, że w tej sytuacji powinien być zwrócony?
    Dlaczego nazywasz to oszustwem? - strony zawarły umowę od której
    kupujący nagle chciał bezpodstawnie odstąpić...

    KG

  • 5. Data: 2002-12-01 02:35:28
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych

    > O ile to w ogóle był zadatek
    to był zadatek na poczet nabycia książki...

    (czego pewnie nie da się już ustalić) to
    > dlaczego uważasz, że w tej sytuacji powinien być zwrócony?

    poniewaz zadatek to kwota pieniezna,przedmiot majatkowy jaki jedna strona
    daje drugiej stronie zawierajac umowe.W swietle art.394§1 i 2 k.c oczywiscie
    wobec niewykonania umowy moze go zachowac .Gdy dochodzi do realizacji umowy
    zadatek ulega zaliczeniu na poczet tego zakupu. Jesli jednak zaliczenie nie
    jest mozliwe,zadatek ulega zwrotowi.W przypadku rozwiazania takiej umowy
    zadatek podlega zwrotowi. Zadatek nie jest zaliczka wplacana na poczet
    przyszlych naleznosci.

    > Dlaczego nazywasz to oszustwem? - strony zawarły umowę od której
    > kupujący nagle chciał bezpodstawnie odstąpić...

    zrezygnowała z zakupu a sprzedający nie poniosl kosztow z tym zwiazanych
    ...poniewaz ksiazke sprzedal np. za kolejnym 10 juz pobraniu zadatku na
    poczet zakupu tej ksiazki i bezpodstawnie sie wzbogacil ...

    a tu drugi przyklad: zamawiam rzemieslnika do wyremontowania lazienki
    ...daje mu zadatek...on zakupuje jakis material a ja rezygnuje z uslugi ...

    Sandra

  • 6. Data: 2002-12-01 02:42:42
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asbsa0$8id$...@a...dialog.net.pl...

    bardzo sprytny sposob na okradanie ludzi powolujac sie na prawo...

    Sandra

  • 7. Data: 2002-12-01 03:43:59
    Temat: Re: Odp: Zadatek?
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <asbsa0$8id$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:

    > zrezygnowała z zakupu a sprzedający nie poniosl kosztow z tym zwiazanych
    > ...poniewaz ksiazke sprzedal np. za kolejnym 10 juz pobraniu zadatku na
    > poczet zakupu tej ksiazki i bezpodstawnie sie wzbogacil ...

    To niby możnaby spróbować jakoś udowodnić skoro każdy egzemplarz jest
    rejestrowany, o ile jest wpisana data/godzina pobrania zaliczki i wtedy
    jeśli na stanie przez okres od pobrania zaliczki do żądania jej zwrotu
    było więcej egzemplarzy niż pobrano zaliczek, to sprzedawca jest oszustem.

    > a tu drugi przyklad: zamawiam rzemieslnika do wyremontowania lazienki
    > ...daje mu zadatek...on zakupuje jakis material a ja rezygnuje z uslugi ...

    Lecz jesli na stanie było dokładnie tyle egzemplarzy co pobranych
    zaliczek, oszustem nie jest a opóznienie w sprzedaży można traktować jako
    stratę części zysków.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2002-12-01 05:42:46
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):
    > to był zadatek na poczet nabycia książki...

    albo zaliczka, naprawdę myślisz, że przy zostawianiu pieniędzy padło
    sformułowanie zadatek?
    i przy okazji - jaką umowę zawarły strony?

    > poniewaz zadatek to kwota pieniezna,przedmiot majatkowy jaki jedna strona
    > daje drugiej stronie zawierajac umowe.W swietle art.394§1 i 2 k.c oczywiscie
    > wobec niewykonania umowy moze go zachowac

    i umowa nie została wykonana...

    > zrezygnowała z zakupu a sprzedający nie poniosl kosztow z tym zwiazanych

    co przy zadatku nie ma znaczenia...

    > ...poniewaz ksiazke sprzedal np. za kolejnym 10 juz pobraniu zadatku na
    > poczet zakupu tej ksiazki

    jakie to ma znaczenie? o ile w przypadku realizacji umowy książka
    czekała

    > i bezpodstawnie sie wzbogacil ...

    nie bezpodstawnie - zadatek

    > a tu drugi przyklad: zamawiam rzemieslnika do wyremontowania lazienki
    > ...daje mu zadatek...on zakupuje jakis material a ja rezygnuje z uslugi ...

    przykład czego?

    KG

  • 9. Data: 2002-12-01 09:38:00
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > i umowa nie została wykonana...

    na poczet jakiego towaru bedzie wliczona? czy cena ksiazki wzrosnie? gdzie
    bedzie wykazana przy ksiegowaniu ?
    w stratach skoro fizycznie bedzie istniala? w zyskach bez pokrycia? bardzo
    jestem ciekawa jak zostanie zaksiegowana?

    > co przy zadatku nie ma znaczenia...

    wg. mnie ma znaczenie ...

    > jakie to ma znaczenie? o ile w przypadku realizacji umowy książka
    > czekała

    prosze o opowiedz na powyzsze pytania ...w dalszym ciagu bede twierdzila ,ze
    jest to bezpodstawne wzbogacenie bez pokrycia w dokumnetacji ...jesli tak
    nie jest zainteresowana ma prawo domagac sie pokazania dokumentacji od
    sprzedawcy co zrobiono prawnie z jej kwota ...w innym razie moze porozmawiac
    z odpowiednimi jednostkami zajmujacymi sie ochrona praw konsumenckich...

    > przykład czego?

    a do tego by logicznie przeanalizowano te dwa przypadki...jeden,ktory nie
    zmienia ceny i nie jest nigdzie wykazany idzie do kieszeni sprzedawcy ...

    i drugi, zadatek przekazany na zakup towaru, a co za tym idzie i wykonana
    jakas praca , transport itp.

    Sandra

  • 10. Data: 2002-12-01 09:38:03
    Temat: Odp: Odp: Zadatek?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Marcin Debowski <a...@n...net> w wiadomości do grup

    > To niby możnaby spróbować jakoś udowodnić skoro każdy egzemplarz jest
    > rejestrowany,

    egz.tak nie mam tu watpliwości,że przy zakupie jest fakturka z cenami ,vat,
    odprowadzanymi podatkami itp. domniemywam ,że cała dokumentacje jaka powinna
    z tego wynika sklep

    o ile jest wpisana data/godzina pobrania zaliczki i wtedy
    > jeśli na stanie przez okres od pobrania zaliczki do żądania jej zwrotu
    > było więcej egzemplarzy niż pobrano zaliczek, to sprzedawca jest oszustem.

    z uwagi na to,że ludzie tak jak i w tym przypadku sa bezradni a sprzedawca
    straszac prawem jest swiadomy,ze nikomu za takie grosze nie bedzie chcialo
    sie procesowac,wychodzi ze swoim dodatkowym dochodem nielegalnie na plus
    ,nie wierze ,ze jest taki dodatek rejestrowany w jakiej dokumentacji i
    odprowadzany podatek

    > Lecz jesli na stanie było dokładnie tyle egzemplarzy co pobranych
    > zaliczek,

    nie wierze by te zaliczki były odnotowywane...

    oszustem nie jest a opóznienie w sprzedaży można traktować jako
    > stratę części zysków.

    wierzysz w cuda? bo ja nie, bezwzglednie uwazam,ze to jest bystrosc pani
    sprzedajacej...mało tego jestem bardzo ciekawa co powiedzialaby na to
    ochrona konsumenta...

    Sandra