  • 21. Data: 2006-05-13 14:37:22
    Temat: Re: Zachówek
    Od: roburkov <r...@g...ciach.pl>

    Maluch pisze:

    [..]

    > Faktycznie to Ty tak twierdzisz. Również i ja zwalczam taką tezę

    No to mamy spor. Ze strony SN:
    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
    z dnia 13 lutego 2004 r.,
    II CK 444/2002
    Biuletyn Sądu Najwyższego 2004/7

    Jeżeli uprawniony do zachowku, dziedziczący z ustawy wespół z innymi
    osobami, nie otrzymał należnego mu zachowku, ma przeciwko współspadkobiercom
    roszczenia o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo do
    jego uzupełnienia.

    Poza tym zajrzyj do jakiegos komentarza lub podrecznika i powiedz, co
    Twoja propozycja wykladni ma do zaproponowania spadkobiercom w sytuacji
    darowizny mortis causa calego majatku spadkowego osobie trzeciej.

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov

  • 22. Data: 2006-05-13 15:22:23
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "roburkov" <r...@g...ciach.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Twoja propozycja wykladni ma do zaproponowania spadkobiercom w sytuacji
    darowizny mortis causa calego majatku spadkowego >osobie trzeciej.

    Darowizny wliczają się do masy spadkowej.
    Gdybym odziedziczył ustawowo spadek, to każdy ze spadkobierców miałby pewien
    ułamek tegoż spadku i ja też. Jako, że odziedziczyłem na podstawie
    testamentu, to mam spadek, ale też pozew w sądzie o wypłatę zachwku.
    Maluch

  • 23. Data: 2006-05-13 15:25:32
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Zachowek będzie się należał dopiero w chwili śmierci rodziców. Do tego
    > czasu nic nikomu sie nie nalezy, a darowanie domu jest decyzja rodzicow.
    > Każda ze stron będzie się wówczas mogła domagać od siostry zachowku.
    > Poniewaz zachowek nalezy sie twojej zonie, a nie tobie, to nie masz nic do
    > gadania.

    Ale chrzanisz.

  • 24. Data: 2006-05-13 15:41:09
    Od: roburkov <r...@g...ciach.pl>

    Maluch pisze:

    [..]
> [...]
    > ułamek tegoż spadku i ja też. Jako, że odziedziczyłem na podstawie
    > testamentu, to mam spadek, ale też pozew w sądzie o wypłatę zachwku.

    Darowizny wliczaja sie do substratu zachowku, a nie do masy spadkowej. No i
    mowimy caly czas o dziedziczeniu ustawowym, a nie testamentowym. Poza tym
    moglbys sie jasniej wyrazac, bo nie wiem co ma do dziedziczenia z ustawy
    ostatnie zdanie Twojego postu?

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov

  • 25. Data: 2006-05-13 15:55:18
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

> [...]
    moglbys sie jasniej wyrazac, bo nie wiem co ma do >dziedziczenia z ustawy

    Oznacza tyle, że jak otrzymujesz spadek z ustawowo to nie masz nic wspólnego
    z zachowkiem.

  • 26. Data: 2006-05-13 16:02:30
    Od: roburkov <r...@g...ciach.pl>

    Maluch pisze:

    [..]
    > Oznacza tyle, że jak otrzymujesz spadek z ustawowo to nie masz nic
    wspólnego > z zachowkiem.

    A Ty wciaz powtarzasz te Swoja mantre. Przeczytales chociaz moj post i
    zacytowane orzeczenie SN?

    Wciaz nie odpowiedziales na pytanie co w sytuacji, gdy wskutek darowizny
    mortis causa na rzecz osoby trzeciej czynna wartosc spadku wynosi zero.

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov

  • 27. Data: 2006-05-13 16:50:59
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    >Wciaz nie odpowiedziales na pytanie co w sytuacji, >gdy wskutek
    >darowizny
    >mortis causa na rzecz osoby trzeciej czynna wartosc >spadku wynosi zero.

    A to Tobie chodzi o to, co będzie jak ktoś sprzątnie cały majątek za życia
    spadkodawcy. Wówczas to chyba należy się, ponieważ liczą się darowizny dane
    do 10 lat wstecz, na rzecz osób dziedziczących ustawowo.
    Maluch

  • 28. Data: 2006-05-13 20:13:56
    Od: "Piotr Janda" <p...@p...onet.pl>

    Boombastic wrote:

    > Po pierwsze to naucz sie pisac po polsku. Po drugie jeśli rodzice przepisali
    > dom jednej ze swoich córek (np. darowali) to innym nic do tego, bo rodzice
    > maja prawo do pełnego dysponowania swoim majatkiem i nikomu nie muszą się z
    > tego spowiadać. Pozostałe rodzeństwo nie ma podstaw do zachowku, bo zachowek
    > odnosi sie do dziedziczenia testamentowego gdy rodzice już nie zyją, a z
    > twojego postu nie wynika, że nie żyją.

    Myślę, że gdyby zachowek nie miał zastosowania do dziedziczenia
    ustawowego, to testament (szczególnie ten w obliczu bliskiej śmierci)
    straciłby sens, gdyż darowizna zastępująca w takiej chwili
    testament wyłączałaby zachowek.
    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2006-05-14 02:38:08
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    roburkov wrote:
> [...]
    > moglbys sie jasniej wyrazac, bo nie wiem co ma do dziedziczenia z ustawy

    Darowizny dolicza się do spadku. art 993.

  • 30. Data: 2006-05-14 02:41:55
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    roburkov wrote:
> [...]
    >
    > Wciaz nie odpowiedziales na pytanie co w sytuacji, gdy wskutek darowizny
    > mortis causa na rzecz osoby trzeciej czynna wartosc spadku wynosi zero.

    Osobom, ktore dostaly to zero przysluguje prawo do zachowku, od osoby,
    ktora dostała tą darowiznę. 3 lata od otwarcia spadku, 10 lat od momentu
    darowizny.