  • 31. Data: 2006-05-14 02:43:46
    Temat: Re: Zachówek
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Maluch wrote:

    > Użytkownik "roburkov" <r...@g...ciach.pl> napisał w wiadomości

    > A to Tobie chodzi o to, co będzie jak ktoś sprzątnie cały majątek za
    > życia spadkodawcy. Wówczas to chyba należy się, ponieważ liczą się
    > darowizny dane do 10 lat wstecz, na rzecz osób dziedziczących ustawowo.

    O ile darowizna była na rzecz osoby trzeciej.
    Jeżeli była to darowizna na rzecz spadkobiercy lub uprawnionej do
    zachowku nie ma terminu 10 lat.

    Inny termin to 3 lata od dnia otwarcia spadku.

  • 32. Data: 2006-05-14 02:44:50
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Boombastic wrote:

    > Ale chrzanisz.

    Bądź łaskaw zajrzeć do kodeksu cywilnego zanim coś napiszesz następnym
    razem.

  • 33. Data: 2006-05-15 06:55:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    --=olo=-- wrote:

    > Jest 3 córki. Rodzice przepisali cały dom w tajemnicy przede mną na
    > jedną z nich (oczywiście nie na moją żonę). Czy w takim przypadku
    > należy się zachówek dla pozostałych 2 sióstr? Jeśli się należy, to czy
    > moja żona może samodzielnie zrzec się prawa do zachówku czy musi być
    > też moja zgoda - mamy wspólnotę majątkową.

    Zanim zaczniecie dyskutować o d... Maryni zajrzyjcie do Kodeksu
    Cywilnego

    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i
    poleceń, natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów
    poniższych, darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku
    drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachówku.

    I chyba wszystko jasne. Jeśli któreś z rodziców umrze w ciągu 10 lat od
    daty darowizny to darowiznę będzie się zaliczać do obliczenia zachówku.
    Żona ma prawo samodzielnie zrzec sięzachówku. Ty nie musisz wyrażać
    zgody.

  • 34. Data: 2006-05-15 12:43:15
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    jureq wrote:

> [...]
    > daty darowizny to darowiznę będzie się zaliczać do obliczenia zachówku.
    > Żona ma prawo samodzielnie zrzec sięzachówku. Ty nie musisz wyrażać

    hmm, to może doczytaj jeszcze ten artykuł 994, szczególnie ostatnią
    część i zastanów się nad tym co napisałeś o tych 10 latach.

  • 35. Data: 2006-05-15 12:57:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    witek wrote:

    > hmm, to może doczytaj jeszcze ten artykuł 994, szczególnie ostatnią
    > część i zastanów się nad tym co napisałeś o tych 10 latach.

    Art 994 .....
    § 2. Przy obliczaniu zachówku należnego zstępnemu nie dolicza się do
    spadku darowizn uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy nie miał
    zstępnych. Nie dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została
    uczyniona na mniej niż trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego.
    § 3. Przy obliczaniu zachówku należnego małżonkowi nie dolicza się do
    spadku darowizn, które spadkodawca uczynił przed zawarciem z nim
    małżeństwa.

    Czy to cokolwiek w tym wypadku zmienia? Ja nie widzę. Czy napewno
    piszesz o stanie faktycznym opisanym w poście olo? Przypominam: rodzice
    mają 3 córki. Jednej z nich darują cały (prawie cały?) majątek. Pytanie
    brzmi: czy pozostałe 2 córki będą mieć prawo do zachówku po śmierci
    rodziców?

  • 36. Data: 2006-05-15 16:42:27
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jureq napisał(a):
> [...]
    > mają 3 córki. Jednej z nich darują cały (prawie cały?) majątek. Pytanie
    > brzmi: czy pozostałe 2 córki będą mieć prawo do zachówku po śmierci

    chodziło o fragment: "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty,
    licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku"

    rozliczenia są między dziećmi - uprawnionymi do zachowku, więc 10 letni
    termin nie ma znaczenia

    KG

  • 37. Data: 2006-05-15 23:20:04
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    kam wrote:

> [...]
    > uprawnionymi do zachowku"
    >
    > rozliczenia są między dziećmi - uprawnionymi do zachowku, więc 10 letni

    Bingo

  • 38. Data: 2006-05-16 07:14:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    kam wrote:

> [...]

    dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo

    Ja prawnikiem nie jestem, ale język polski jeszcze potrafię zrozumieć.
    Zwracam uwagę, że przed ostatnim słowem "darowizn" jest przecinek. I
    tekst ten potrafię zrozumieć tylko w jeden sposób. Darowizny nie liczy
    się do spadku jeżeli
    1. jest to drobna darowizna
    lub
    2. jest to darowizna dokonana więcej niż przed 10 laty od otwarcia
    spadku.
    lub
    3. obdarowany nie jest spadkobiercą
    lub
    4. obdarowany nie jest uprawniony do zachówku.

    Czyli po prostym przekształceniu zgodnym z logiką arystotelesowską mamy
    warunek, że aby darowizne doliczano do spadku w celi obliczenia
    zachówku muszą być *jednocześnie* spełnione następujące warunki
    1. nie była to drobna darowizna
    2. darowizna była dokonana w ciągu 10 lat przed otwarciem spadku
    3. obdarowany jest spadkobiercą
    4. obdarowany jest uprawniony do zachówku.

    > rozliczenia są między dziećmi - uprawnionymi do zachowku, więc 10
    > letni termin nie ma znaczenia

    Nie bardzo potrafię dojść do takiego wniosku.

  • 39. Data: 2006-05-16 07:35:13
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jureq napisał(a):
> [...]
    >
    > Ja prawnikiem nie jestem, ale język polski jeszcze potrafię zrozumieć.
    > Zwracam uwagę, że przed ostatnim słowem "darowizn" jest przecinek.

    Ależ oczywiście że jest. Tylko że przecinek przecinkowi nierówny, a
    sformułowanie 'licząc wstecz od otwarcia spadku' jest wtrąceniem w:
    'dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty darowizn na rzecz osób nie
    będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku'.
    Poza tym skąd masz tekst z 'zachówku'?

> [...]
    > 3. obdarowany nie jest spadkobiercą
    > lub
    > 4. obdarowany nie jest uprawniony do zachówku.

    Niestety inaczej - nie dolicza się:
    1. darowizn drobnych
    2. dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty darowizn na rzecz osób

  • 40. Data: 2006-05-16 13:17:16
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    jureq wrote:

> [...]
    > 3. obdarowany jest spadkobiercą
    > 4. obdarowany jest uprawniony do zachówku.

    > Nie bardzo potrafię dojść do takiego wniosku.

    zgubiłeś słowo ani w swojej logice.