    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 19 May 2012 01:59:29 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zachowek

    On Fri, 18 May 2012, Krzysztof wrote:

    > także

    > Tak trochę łopatologicznie podpytam:
    > brat A dostał 1h, brat B 2h, czyli ustawowo po równo byłoby po 1,5h wiec brat
    > B dostał więcej o 0,5 hektara. Zachowek będzie od tej nadwyżki

    Bład.
    Przeczytaj te przepisy z KC, naprawdę.
    Już pisałem - popełniłem własnie ten kiks, nieuwzględnienie
    zsumowania całosci. NAJPIERW sumujesz, potem dzielisz, na
    końcu porównujesz. Różnica w kolejnosci (wobec porównywania
    udziałów czastkowych) to własny udział danego spadkobiercy.

    Zachowek liczy się od należnego spadku, tyle, że liczonego razem
    z przeszłymi darowiznami i innymi "dodatkami".
    Jednego całego spadku.
    Jeszcze dla ustalenia trzeba powiedzieć, czy rozważamy wersję
    niewatkowa bez siostry (podział na dwa) czy z siostra (podział
    na trzy, i fakt że w testamencie nic jej nie zapisano nie ma
    znaczenia).

    > wynosić jej
    > połowe, czyli w tym konkretnym przypadku dla brata A wyniesie równowrtość
    > 0,25 hektara? Dobrze tak kalkuluje?

    Nie, spadek wynosił 3 ha, "przydział urzędowy" na dwie osoby
    wynosiłby 1,5 h, na trzy osoby po 1ha, zachowek to równowartosc połowy
    z tego, czyli odpowiednio 0,75h lub ,5ha.
    Brat 1. dostał *więcej* niż zachowek, więc nic mu się nie należy.
    Ba, może się zdarzyć że siostra (która faktycznie nie dostała
    nic) własnie do niego uderzy o zachowek.
    I tylko 0,75h lub 0,5ha jest "chronione" bezwzględnie, jako to co
    stanowi jego własny zachowek.

    > ale zgodnie z art.999: "Jeżeli spadkobierca obowiązany do zapłaty zachowku
    > jest sam uprawniony do zachowku, jego odpowiedzialność ogranicza się tylko do
    > wysokości nadwyżki przekraczającej jego własny zachowek."
    > Więc zgodnie z powyższym brat A przecież nie ma nadwyżki w zachowku "od
    > gruntu"

    Jak to Ci wyszło?
    Sa 3 h, tak czy nie?
    Na 3 osoby.
    No to udział wynosi 1h.
    Czyli zachowek wynosi 1/2h.
    *POŁOWĘ* tego co się należałoby "po sprawiedliwosci", a nie całosc!

    > i siostra może się ubiegać TYLKO od brata B 1/2hektara.
    > Tak to rozumiem.

    To jeszcze raz wez te przepisy przed nos :)

    > Dodatkowo się spytam, czyli wszystkie darowizny od rodziców (z całego ich
    > życia) są liczone do zachowku dla dzieci, nie ważne ile lat temu były
    > dokonane,

    Z wyjatkiem "drobnych", co pewnie zauważyłes.

    > wszystko można potem dołożyć do zachowku? Nie ma lat granicznych
    > wstecz, gdzie zachowek już nie sięga?

    Tak wyglada :)

    > Trochę może to komplikować sprawe przeważnie ludzie się nie zastanawiają,
    > jednemu dziecku coś dadza, potem drugiemu, rodzice myślą że wszystko jakoś
    > w miare sprawiedliwie podzielili, a po kilkudzięsięciu latach od darowizn, gdy
    > umrą, trzeba się liczyć że któryś z rodzeństwa wyskoczy z zachowkiem.

    Jesli nie wychylili się ze spadkiem, czyli każdy "nie mniej niż pół"
    dostał, a i darowizny były w miarę równoważne, to nie widać podstaw.
    Ale cos tam racji masz :)

    > Sam być może kiedyś będe dzielił, więc dopytam:
    > jak rodzić chce jakiemuś dziecku przekazać konkretną nieruchomośc to chyba
    > najlepiej jakby ją sprzedał jemu, ale tylko "na papierze".
    > Dziecko wiadomo zapłaci podatek,

    A skarbówka spyta, skad miało pieniadze.
    Takie pytanie pomocnicze: czy wiesz, jaka jest stawka podatku dla
    przychodów z nieujawnionych zródeł?
    Nim sprawdzisz w guglu lub w ustawie, to dobrze usiadz, tak zeby
    z boku też mieć oparcie ;)
    Po otrzymaniu tej informacji ukrywacze dochodów z darowizn
    zaczynaja spiewać jak z nut ;)

    Rozwiazaniem jest *faktyczne* obciażenie nieruchomosci, poprzez
    zawarcie umowy dożywocia. Zajrzyj do KC i do przepisów :)

    > ale wie że sprawa jest definitywnie zakończona. Czy takie
    > rozwiązanie pod względem prawnym jest właściwe by uniknąć potem spraw od
    > zachowku?

    Jak masz 4 domy i 3 z nich ma dostać skarbówka, to może tak ;)
    (ale że trzeba by je pilnie sprzedawać bo skarbówka chce
    pieniędzy a nie domów, to pewnie 4 byłoby mało).

    > Na koniec pytanie czysto teoretyczne:
    > jak sytuacja się ma gdy darowizna była przed 1939 rokiem

    Nie wiem :), ale z przepisu wynikałoby, że liczy się "stan na otwarcie
    spadku", czyli wojna by przeszkody nie stanowiła, "zagranicznosc"
    również.

    pzdr, Gotfryd