    From: "Krzysztof " <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachowek
    Date: Thu, 17 May 2012 23:56:20 +0000 (UTC)

    Witam ponownie,

    na wstępie chciałem podziękować Panu Gotfrydowi oraz Panu Michałowi za
    szczegółowe wyjaśnienia, które sprawe mi dość konkretnie naświetliły.
    Najważniejszą dla mnie kwestią była sprawa tych dziesięciu lat, że darowizny
    przed tym okresem są odliczane od należnego zachowku co go pomniejsza.

    Jeśli nie stanowi to dla Was problemu (Ja trochę się już gubie w
    wyliczeniach)) to popytałbym się Was jeszcze o "tą matematyke".
    Siostry dla ułatwienia nie bierzmy już pod uwage (Ona nic nie została od
    rodziców i otrzymała zachowek).

    Kwestie darowizn dwóch braci jeszcze chciałbym pociągnąć:
    1/ w latach 70-tych brat A dostał działke budowlaną (nie ma nic wspólnego z
    tymi otrzymanymi później gruntami rolnymi - tereny w innym miejscu)
    2/ na początku lat 90-tych brat A dostał 1 hektar gruntu rolnego i brat B 2
    hektary gruntu rolnego
    3/ brat B otrzymał parę lat temu w drodze testamentu nieruchomość: duży dom
    piętrowy taki że na parterze jest jedno mieszkanie, a na drugim piętrze
    drugie mieszkanie.
    Dom o wartości na dziś dla ułatwienia 750 tys. Siostry z tego jest 250 tys
    (zachowek 125tys) i nie bierzemy tego pod rozważanie.
    Pozostaje 500 tys. zl w nieruchomości kótre otrzymał brat B. Bratu A więc z
    tego tytułu należy się 125 tys. zachowku.

    PYTANIA:
    I jak do tego zachowku ma się otrzymany 1 hektar brata A. Czy należy po
    przeliczeniu na pieniądze (rozumiem że wg. dzisiejszych cen) kwotę tą odjąć
    od zachowku wynoszącego 125 tys zł? No ale przecież w tym czasie brat B także
    otrzymał grunt nawet dwa razy większy? Czy nie należałoby bratu B doliczyć
    jeszcze wartość tych 2 hektarów do otrzymanego spadku? Skoro bratu A odlicza
    się go od zachowku to na moją logike powinno się także doliczyć bratu B
    wartość tych hektarów do spadku?

    Smaczku dodaje to że od jakiegoś czasu (jeszcze przed otwarciem testamentu)
    wszystkie te grunty są już kwalifikowane jako działki budowlane co
    automatycznie podraża ich wartość. No i jak wtedy traktować wartość
    odliczenia od zachowku dla brata A, czy wartość wg ceny jak otrzymał gdy była
    gruntem rolnym, czy wg stanu na dzień dzisiejszy (lub otwarcia testamentu)
    gdy jest jako budowlana?

    Pozdrawiam
    Krzysztof