    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 17 May 2012 01:20:59 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zachowek

    On Wed, 16 May 2012, Krzysztof wrote:

> [...]
    > Zachowek pozostałym rodzeństwu więc się należy (oczywiscie nie byli
    > wydziedziczeni, itp). Siostra obdarowanego wystąpiła ze sprawą sądową o
    > zachowek, który słusznie wygrała. Drugi brat się wacha, gdyż prowadzący
    > sprawe siostry (tej co wygrała) mecenas twierdzi iż nie należy mu się
    > zachowek ponieważ na początku lat 70 dostał od rodziców działke budowlaną na
    > której póżniej wybudował sobie dom. Dwadziescia lat temu, czyli na początku
    > lat 90-tych bracia Ci zostali obdarowani przez swoich rodziców działkami
    > rolnymi: ten co otrzymał w testamencie dom 2 hektary, a drugi (który się

    No to jest jasne. Może poza wahaniem się, jednak ;)

    > Z tego co się dowiadywałem oraz wyczytałem w internecie,

    LINK!

    > nie ma to żadnego znaczenia, gdyż darowizny te wystąpiły ponad
    > 10 lat temu i nie mogą wchodzić w ramach części zachowku, który by
    > ewentualnie otrzymał.

    A przepis przeczytałes?

    > Mecenas "wygranej siostry" naopowiadał iż skoro juz dostał, nawet że mineło
    > 10lat to nie powinien występować gdyż tyle co otrzymał to załóżmy

    ...no więc, jesli "załóżmy", to miałby rację.
    Problem w tym, że opisałes stan inny niż "załóżmy", a z drugiej
    strony powołujesz się na podejrzane opisy w internecie.
    No i teraz nie wiadomo, na ile Twój opis jest rzetelny, i to
    wcale nie chodzi o to czy *chcesz* napisać nieprawdę, lecz
    o to, że nie wiesz czego nie wiesz.
    Może więc być tak, że rzeczony "mecenas" ma w pełni rację,
    tylko nie wyjasnił Ci co jest nie tak (i nie chce wyjasnić,
    bo w końcu chce zarobić :P)

    Sprawa która może być przyczyna watpliwosci: piszesz
    o podarowaniu odpowiednio 1 i 2 ha *rolnych*, a obok o działce
    *budowlanej*.
    Czy ten rzekomo "mniej obdarowany" dostał działkę budowlana
    *oprócz* tego 1 ha?
    Jesli tak, to dalsze rozważania można skrócić: najprawdopodobniej
    adwokat ma razję i tyle.

    > byłoby
    > wartościowo podobnie co zachowek od tego domu i nie warto.

    Jesli jest prawda to co piszesz wyżej, tj. że "bardziej obdarowany"
    dostał dwukrotnosc darowizny, to mi się wynik nie zgadza.
    Ale tylko wtedy (jesli nie dostał DWU działek).
    Powód prosty - "tamtemu" darowizna też powinna być doliczona.
    Przepis jest jasny: "dolicza się do spadku, stosownie do przepisów
    poniższych, darowizny[...]"

    > Jestem laikiem w tych sprawach, ale to co wyczytałem w internecie wogóle temu
    przeczy.

    A może laików w tym internecie czytałes? ;)

    FYI: nie jestem prawnikiem :>
    Ale przeczytaj PRZEPIS!
    Art.994.1, link niżej.
    I nim wyskoczysz z tekstem, że tam własnie "stoi o 10 latach", to
    przeczytaj jeszcze raz. I jeszcze raz ;)
    Wersja pomocnicza: 3. i 4. przecinek zastap np. myslnikiem i przeczytaj.

    > Na moje zapytanie odnośnie tych darowizn "z przed dziesieciu lat przed otwarciem
    > testamentu" stwierdził iż ponieważ jest w prostej lini z darczyńcą (dzialki
    > i gruntu) czyli ojciec-syn to stanowi to problem obecnie. Stwierdził nawet
    > że gdyby był jakaś osobą obcą to było by lepiej,

    Bo tak jest, i co mu zrobisz (znaczy co Sejmowi zrobisz, że tak
    uchwalił). Kryterium jest po prawdzie nieco inne, bo to czy 10 lat
    się liczy czy nie zależy od tego czy zainteresowany jest spadkobierca,
    ale w pierwszym przybliżeniu na jedno wychodzi.
    Był tu kiedys flejm na temat układania przecinków przy czytaniu
    tego przepisu, polecam - odszukaj :)
    Link do przepisów:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    ...i czytasz od art.991

    > co wg mnie jest trochę absurdalne.

    ...bo?
    Uzasadnienie jest proste: obca osoba mogła dawno ten majatek już
    rozdysponować. Jest więc kres - jak ktos obcy cos Ci podaruje,
    to po 10 latach wiesz, że żaden spadkobierca nie będzie Cię już
    nękał.
    Nie wiem czy przemyslałes ten kontekst - doliczanie do spadku
    powoduje taki własnie skutek, że być może połowę wartosci darowizny
    otrzymanej od obcej osoby trzeba będzie oddać, i to w pieniadzu.
    Na szczęscie przewidziano możliwosc taka, że wystarczy oddać
    przedmiot darowizny i powiedzieć "wypchajcie się".
    Art.1000, sprawdz!
    No i wyłaczenie z tej zasady spadkobierców ma sens - skoro
    dziela się tym co zostało, to fakt że "już dostali" działa
    bezterminowo.

    > Bardziej mi się wydaje że poprostu mu się nie chce (może nie ma
    > już czasu na takie drobnostki) sprawy prowadzić i woli pozbyć się klienta.
    > Moje pytania:
    > 1/ Czy zachowek się należy i można o niego występować z dużą szansą wygrania?

    Nie wiem jak tam szanse, ale na mój gust fakt, że "bardziej obdarowany"
    dostał dwukrotnosc darowizny "mniej obdarowanego", znosi udział
    tej darowizny w zachowku. Pod warunkiem jak wyżej (że nie dostał
    drugiej działki, która już "pokrywa" połowę działki z domem).
    Znaczy liczy się, bo czemu nie, ale "z obu stron".
    A tym samym sprawa domu pozostaje do rozpatrzenia.

    Pytaniem pozostaje, czy jest cos czego nie wiemy.

    pzdr, Gotfryd