    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachówek
    Date: Tue, 16 May 2006 09:14:05 +0200

    kam wrote:

    > chodziło o fragment: "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty,
    > licząc wstecz od otwarcia
    > spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    > uprawnionymi do zachowku"

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku
    drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachówku.

    Ja prawnikiem nie jestem, ale język polski jeszcze potrafię zrozumieć.
    Zwracam uwagę, że przed ostatnim słowem "darowizn" jest przecinek. I
    tekst ten potrafię zrozumieć tylko w jeden sposób. Darowizny nie liczy
    się do spadku jeżeli
    1. jest to drobna darowizna
    lub
    2. jest to darowizna dokonana więcej niż przed 10 laty od otwarcia
    spadku.
    lub
    3. obdarowany nie jest spadkobiercą
    lub
    4. obdarowany nie jest uprawniony do zachówku.

    Czyli po prostym przekształceniu zgodnym z logiką arystotelesowską mamy
    warunek, że aby darowizne doliczano do spadku w celi obliczenia
    zachówku muszą być *jednocześnie* spełnione następujące warunki
    1. nie była to drobna darowizna
    2. darowizna była dokonana w ciągu 10 lat przed otwarciem spadku
    3. obdarowany jest spadkobiercą
    4. obdarowany jest uprawniony do zachówku.

    > rozliczenia są między dziećmi - uprawnionymi do zachowku, więc 10
    > letni termin nie ma znaczenia

    Nie bardzo potrafię dojść do takiego wniosku.