  • 11. Data: 2005-11-29 09:15:25
    Temat: Re: ZTM Wawa: Oszustwo kanara -> czy musi doj?c do procesu?
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > A co do prawa, to wynika ono z posiadania legitymacji. Przynajmniej
    > tak to bywa ujmowane w znanych mi regulaminach.

    Regulaminach tak - mowisz o tych "wyciagach" a dosc czesto
    interpretacjach regulaminow wiszacych ... np urząd miasta będący
    udziałowcem mzk w Przemyślu reguluje ulgi i zwolnienia z opłat
    stosowną uchwałą - tam mowa wyraźnie jest o uczniach ,
    studentach etc, a nie ma mowy o posiadaniu glejtu. W przypadku
    złapania "gapowicza" po okazaniu w siedzibie mzk dokumentu nawet
    pół roku później mzk odstępuje od roszczeń, i nie pobiera np
    złodziejskiej "opłaty manipulacyjnej" jak w warszawie ...

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 PRRC: Jackson [RIP] + AT 71 Magnum

  • 12. Data: 2005-11-29 09:28:58
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
    > zawsze mozna powiedziec, ze kolo byl pijany i grozil uzyciem
    > sily etc ... no sorry batory, niestety, ulga przysluguje jak psu micha
    > jak ma sie wazny glejt (niekoniecznie przy sobie) ... i jakby nie bylo,
    > jesli kanar twierdzi, ze na miejscu go nie bylo - ciezar dowodu spoczywa
    > na nim, bo niby dlaczemu chlopak mialby klamac ze legitki nie bylo ???
    > (Mowie tu o "gapowiczu")

    Czytałeś odpowiedni przepis prawa przewozowego? Owszem, ulga
    przysługuje, ale jeśli masz dokument przy sobie albo okażesz go w ciągu
    określonego terminu.
    Choć rzeczywiście można próbować liczyć na przychylność sądu.

    KG

  • 13. Data: 2005-11-29 09:41:55
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    kam napisał(a):

    > CzytaĹ?eĹ? odpowiedni przepis prawa przewozowego? Owszem, ulga
    > przysĹ?uguje, ale jeĹ?li masz dokument przy sobie albo okaĹźesz go w
    > ciÄ?gu okreĹ?lonego terminu.
    > ChoÄ? rzeczywiĹ?cie moĹźna prĂłbowaÄ? liczyÄ? na przychylnoĹ?Ä? sÄ?du.

    Zwroc uwage na to co napisal autor:

    "Jest problem z ZTM. Znajomš zaczepił kanar i przyczepił się do
    legitymacji studenckiej (że niby niewyra?ny stempel) czynišc"

    W tej syt. przed sadem zezna, ze legitymacje posiadal, kopia
    jako dowod, oswiadczenie szkoly, ze byl uczniem w tym okresie i
    tyle. Jesli kanar twierdzi, ze legitymacji nie bylo, czy byla
    niewazna - musi to udowodnic.

    Tak samo jak w przypadku gdy nie masz rzeczywiscie legitymacji
    przy sobie - Dostajesz wezwanie do zaplaty ... odczekujesz i
    nakaz zaplaty ... wnosisz sprzeciw gdzie w uzasadnieniu piszesz,
    ze miales dokument ... i nie ma bata - ciezar dowodu spoczywa na
    przedsiebiorstwie przewozowym by udowodnic, ze dokumentu nie
    miales ... I co zrobic ma wtedy kanar ?

  • 14. Data: 2005-11-29 09:44:34
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
> [...]
    > ... i nie ma bata - ciezar dowodu spoczywa na przedsiebiorstwie
    > przewozowym by udowodnic, ze dokumentu nie miales ... I co zrobic ma

    Przedstawia wezwanie do zapłaty i zeznaje że skoro tak napisał, to tak
    było. A jeszcze skoro pasażer podpisał. Myślisz że komu uwierzy sąd?
    Poza tym raczej nie udowadnia się okoliczności negatywnych, czyli
    nieistnienia określonego faktu.

    KG

  • 15. Data: 2005-11-29 09:51:31
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    kam napisał(a):

    > Przedstawia wezwanie do zapĹ?aty i zeznaje Ĺźe skoro tak napisaĹ?, to
    > tak byĹ?o. A jeszcze skoro pasaĹźer podpisaĹ?. MyĹ?lisz Ĺźe komu uwierzy
    > sÄ?d?

    Mysle, pozwanemu - porownaj posture ;) Jednak dosc czesto zdarza
    sie, ze kanary maja dosc kryminalny wyglad. Pozwany rowniez moze
    przedstawic zeznania swiadkow (ale nie musi), ktorzy potwierdza,
    ze przejazdu dokonywali wspolnie etc ... I tak na "chlopski
    rozum" - skoro rzeczywiscie w dniu zdarzenia pozwany posiadal
    wszelkie uprawnienia do przejazdu ulgowego - dlaczego mialby
    klamac ????

    > Poza tym raczej nie udowadnia siÄ? okolicznoĹ?ci negatywnych, czyli
    > nieistnienia okreĹ?lonego faktu.

    No wlasnie, wiec pozwany nie bedzie musial udowadniac, ze
    niezaistnial fakt na ktory kanar sie powoluje.

    Tak na marginesie - bralem udzial juz w 3 sprawach tego typu,
    ktore na wokandzie ladowaly na moje wlasne zyczenie (w tym z
    pkp, ztm w warszawie i katowicki przewoznik, ktorego nazwy soie
    juz nie przypomne) ... Prezentujac posture "biednego studenta"
    zasadniczo nawet nie musialem sie gimnastykowac by cos
    udowodnic, bo wlasnie sad mial nastawienie - skoro pozwany ma
    komplet dok. potwierdzajacych jego wersje - dlaczego mialby klamac ?

    No wiesz ... jakby ocena psychologa doszla, to by pewnie doszlo
    do stwierdzenia, ze mam sklonnosci do konfabulacji ;> , ale to
    juz inna para kaloszy.

  • 16. Data: 2005-11-29 10:02:18
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
> [...]
    > rzeczywiscie w dniu zdarzenia pozwany posiadal wszelkie uprawnienia do
    > przejazdu ulgowego - dlaczego mialby klamac ????

    Bo akurat nie miał dokumentu, a teraz chce się wykręcić. Zeznania
    świadków można zweryfikować, odpowiednie pytania i nie będzie żadnego
    problemu żeby uzasadnić dlaczego nie daje się im wiary. Nie uzgodnisz
    wszystkiego.

    > No wlasnie, wiec pozwany nie bedzie musial udowadniac, ze niezaistnial
    > fakt na ktory kanar sie powoluje.

    Inaczej - pasażer będzie musiał udowodnić, że miał legitymację. Bo to on
    wywodzi z tego swoje uprawnienie do przejazdu ulgowego.

> [...]
    > sie gimnastykowac by cos udowodnic, bo wlasnie sad mial nastawienie -
    > skoro pozwany ma komplet dok. potwierdzajacych jego wersje - dlaczego

    To tak, ale to orzekanie według sprawiedliwości a nie prawa (przepisów).
    Nie twierdzę że błędne, ale możesz spotkać się z inną postawą. Poza tym
    przepis wprowadzający określony termin jest dość nowy.

    KG

  • 17. Data: 2005-11-29 10:30:05
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    kam napisał(a):

    > Inaczej - pasaĹźer bÄ?dzie musiaĹ? udowodniÄ?, Ĺźe miaĹ? legitymacjÄ?.
    > Bo to on wywodzi z tego swoje uprawnienie do przejazdu ulgowego.

    Dowodem beda zeznania pozwanego i ew swiadkow. Swiadek nie musi
    pamietac wszystkiego. Wystarczy, ze stwierdzi, ze dokument posiadal.

    > To tak, ale to orzekanie wedĹ?ug sprawiedliwoĹ?ci a nie prawa
    > (przepisĂłw). Nie twierdzÄ? Ĺźe bĹ?Ä?dne, ale moĹźesz spotkaÄ? siÄ? z
    > innÄ? postawÄ?. Poza tym przepis wprowadzajÄ?cy okreĹ?lony termin jest
    > doĹ?Ä? nowy.

    Masz racje, swoje twierdzeniaa wysuwam na podstawie 3
    doswiadczen , 4 w drodze - ztm w wawie sie znow przytulilo.

  • 18. Data: 2005-11-29 10:30:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
    > Dowodem beda zeznania pozwanego i ew swiadkow. Swiadek nie musi pamietac
    > wszystkiego. Wystarczy, ze stwierdzi, ze dokument posiadal.

    Jeśli świadek będzie w stanie zeznać jedynie że pozwany dokument
    posiadał, a nie będzie mógł odpowiedzieć na inne pytania o okoliczności
    zdarzenia, to takie zeznanie jest całkowicie niewiarygodne.

    KG

  • 19. Data: 2005-11-29 10:37:25
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    kam napisał(a):

> [...]
    > posiadał, a nie będzie mógł odpowiedzieć na inne pytania o okoliczności
    > zdarzenia, to takie zeznanie jest całkowicie niewiarygodne.

    Ale może ten dokument Pani Sędzi pokazać.. to coś więcej,
    niź stwierdzenieże się pamięta że go miało...

    Boguslaw

  • 20. Data: 2005-11-29 11:56:11
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    boguslaw napisał(a):

    > Ale moĹźe ten dokument Pani SÄ?dzi pokazaÄ?.. to coĹ? wiÄ?cej,
    > niĹş stwierdzenieĹźe siÄ? pamiÄ?ta Ĺźe go miaĹ?o...

    DOdajac, ze zawsze sie go ma przy sobie, bo daje rozne znizki, w
    tym na zarcie w barze studenckim ... no jak nie patrzec logika w
    tym jest, ja osobiscie dalbym wiare twierdzeniom, ze mial, skoo
    jest mu to defacto niezbedne do zycia (wlasnie chocby po to by
    sie przemieszczac) ...