eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWypadek za granicą - konsekwencje prawne. › Re: Wypadek za granica - konsekwencje prawne. (was: Wypadek za granicą - konsekwencje prawne.)
    From: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek za granica - konsekwencje prawne. (was: Wypadek za granicą -
    konsekwencje prawne.)
    Date: Sat, 13 Mar 2004 10:18:03 +0100
    Sender: Kyniu <>

    Fri, 12 Mar 2004 20:25:38 +0100, na pl.soc.prawo, Jakub Woźniak napisal(a):

    > Mój samochód był zatrzymany przez 9 miesięcy do dyspozycji prokuratury
    > włoskiej. Prowadzona była przed sądem włoskim sprawa mająca wykazać winę
    > mojego kolegi (sic!). Sprawa ta została umorzona przez prokuraturę z
    > braku dowodów wskazujących jakąkolwiek winę. Motocyklista ewidentnie
    > uderzył w tył samochodu i przekroczył znacznie prędkość dozwoloną.

    I jak sadze to konczy temat. Kazdy Polski sad uzna powyzsze za brak
    podstawy do uznania winy twojego kolegi. Podkreslam Polski bo w krainie
    cudow czyli USA wszystko moze sie zdarzyc (vide O.J.Simpson).

    > Nie otrzymałem jeszcze wszystkich dokumentów ale z tego co mi przekazano
    > wynika, że ja również mogę być pociągnięty do odpowiedzialności.
    > Czy jako właściciel samochodu też jestem prawnie odpowiedzialny za
    > wypadek spowodowany przez kogoś innego?

    I tu tkwi problem. O ile nasz Kodeks Cywilny wyraznie podaje w art. 436
    "Jednakze gdy posiadacz samoistny oddal srodek komunikacji w posiadanie
    zalezne, odpowiedzialnosc ponosi posiadacz zalezny" nie wiem jak reguluje
    to prawo wloskie. Co prawda art. 2 Prawa Prywatnego Miedzynarodowego mowi
    iz "obywatel polski podlega prawu polskiemu, chociazby prawo innego panstwa
    uznawalo go za obywatela tego panstwa" o tyle mam watpliwosci co do
    interpretacji art. 4 - odeslanie zwrotne i dalsze.

    > Dodatkowo chciałbym się dowiedzieć jak należy postąpić w takim
    > przypadku? Może ktoś zna jakąś kancelarię adwokacką mogącą udzielić
    > rzetelnej porady prawnej?

    Poczekac na pozew, bo jak rozumiem na razie takiego nie ma, a tylko
    wystosowano roszczenie w stosunku do PZU - zatem jak na razie jest to
    zmartwienie PZU i jego prawnikow. Dopiero gdyby zlozyla pozew w sprawie
    cywilnej nalezaloby sie intensywniej zajac tematem. Wtedy poszukac
    kancelarii specjalizujacej sie w Prawie Miedzynarodowym. A z tym moze byc
    krucho bo to sporadycznie spotykany temat.

    > Jakie są realne szanse Włoszki na wygraną? (Nie ma dowodów winy z naszej
    > strony - wręcz przeciwnie).

    Ja je oceniam marnie, nie wiem jednak jak prawo wloskie odnosi sie do
    takiej sytuacji. Jednak skoro sprawa zostala umorzona i nie wykazano waszej
    winy, to ciezko bedzie owej pani wykazac wasz udzial w smierci
    motocyklisty. Ale nie jestem sadem to raz, dwa ze znam za malo faktow.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    |__/