    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Date: Sat, 11 Aug 2018 21:27:05 +0000 (UTC)

    Animka <a...@t...nieja.wp.pl> wrote:

    > Te korki na korytarzu pod licznikami (mamy teraz liczniki w
    > szafkach-wywalone na korytarz. Dostęp do liczników ma tylko ten ze
    > Stoenu. Do szafki pod licznikami (do tych wykręcanych korków) jakiś
    > kluczyk mam, ale nie wiem gdzie to wtryniłam. W mieszkaniu mam takie
    > "suwaki" do wyłączania/włączanie prądu. A te wykręcane korki w szafce na
    > korytarzu mają jakieś znaczenie?

    Te "suwaki" to tzw. wyłączniki nadprądowe, popularnie zwane esami
    (bezpiecznik typu S, "es", "eska").

    https://www.google.com/images?q=bezpiecznik+s

    Te wykręcane korki to dodatkowe zabezpieczenie (tzw. przedlicznikowe),
    jakby było zwarcie od niego przez licznik do "esa", albo "es" by zawiódł.

    > Ktoś mi kradnie prąd, co zawsze co m-c wychodziło mi ok. 150 Kwh, a
    > teraz miałam ok. 300 Kwh. Nie wiem kto to tak zmanipulował, że licznik
    > tak teraz szybko "zasuwa".

    Najpierw wyłącz w domu te suwaki (esy) i zobacz, czy licznik będzie się
    kręcił (jeśli jest cyfrowy, to tam jest taka czerwona dioda, która miga co
    jakiś czas -- im większy pobór, tym szybciej miga, po wyłączeniu esów nie
    powinna migać w ogóle).

    Jak licznik po wyłączeniu esów stanie, to w drugiej kolejności odłącz w
    domu wszystko z gniazdek, powyłączaj światło i włącz esy. Wtedy też nie
    powinno być poboru.

    Tak doszedłem, że mi kradną. Nie powinno być, a był.

    Inna sprawa że może np. licznik jest źle wyskalowany. Jak w takiej
    sytuacji jak wyżej nie będzie się kręcił, to warto podłączyć jedno
    obciążenie o znanym poborze (np. żarówkę 100W, farelkę 1000W) i zobaczyć
    na klatce, co ile czasu mruga dioda na liczniku (jeśli cyfrowy) lub
    pojawia się czerwona kropka na tarczy (jeśli analogowy, nie wiem czy takie
    jeszcze gdzieś stosują). Powinno być na liczniku napisane, ile impulsów
    tej diody to kilowatogodzina, można to przeliczyć i zobaczyć czy wskazuje
    tyle, ile powinno.