  • 1. Data: 2007-12-19 18:32:29
    Temat: Wykorzystanie fotografii do własnych celów
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

    Witam szanownych grupowiczow.

    mam taki problem. Wystawilem na aukcji przedmiot z mozliwoscia
    umieszczenia na nim wlasnego zdjecia. Aukcja wygrana lecz kupujacy
    przyslal mi zdjecie swojego idola (zapewne sciagniete z internetu).
    Jak mam do tego podejsc ? Odmowic ? Czy moze potraktowac to
    tak, ze ja sprzedaje przedmiot a co tam bedzie nadrukowane to nie moj
    interes bo to kupujacy mi przysyla fotki i bierze za to odpowiedzialnosc.
    Zaznaczam, ze fotografia musi byc przeze mnie zmodifikowana poprzez
    odpowiednie wykadrowanie i dodanie kilku elementow wiec jak by nie
    patrzec ingeruje w zamysl tworcy tej fotografii - prosze o porady.
    Z drugiej strony co mnie obchodzi kto jest na fotografii - przeciez nie
    musze znac tej osoby i rownie dobrze tym "idolem" moze byc wujek
    kupujacej. Ja chyba nie mam obowiazku pytac i uswiadamiac kupujacego
    o panujacym prawie autorskim.

    Dziekuje za odpowiedzi.

    pozdrawiam
    tomek g

  • 2. Data: 2007-12-19 19:08:32
    Temat: Re: Wykorzystanie fotografii do własnych celów
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek G." <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    Ja bym się tym nie przejmował. Wszak budując dom z materiału dostarczonego
    przez inwestora nie podpowiadasz za to, że ukradł on cegłę.

  • 3. Data: 2007-12-19 20:03:52
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Jeśli chcesz się bardzo zabezpieczyć wymagaj od zamawiającego oświadczenia,
    że jest wlaścicielem autorskich praw majątkowych do dostarczonych
    materiałów.

  • 4. Data: 2007-12-19 20:25:53
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

    > Jeśli chcesz się bardzo zabezpieczyć wymagaj od zamawiającego
    > oświadczenia, że jest wlaścicielem autorskich praw majątkowych do
    > dostarczonych materiałów.

    To wiem - ale jestem na 99,99999 % pewny ze takiego oświadczenia
    nie otrzymam i kupujacy sam zacznie sie zastanawiac na prawnymi
    aspektami ..... - trace wtedy zarobek za odmowe sprzedazy
    (zarobek marny ale zawsze zarobek, od czegos trzeba zaczac).

    nic to - dziekuje za odpowiedz i dalej pracuje nad projektem do aukcji.
    Przeciez nie musze znac wszystkich slawnych ludzi - dostarczono foto,
    foto jak foto - jestem tylko rzemieslnikiem i robie swoje :)

    pozdrawiam
    tomek g

  • 5. Data: 2007-12-19 21:57:06
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Ja bym się tym nie przejmował. Wszak buduj?c dom z materiału dostarczonego
    > przez inwestora nie podpowiadasz za to, że ukradł on cegłę.

    Odpowiada jesli wie, ze to sprzet z kradziezy. W tym momencie wie, ze to
    nie jest wizerunek zamawiajacego.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 6. Data: 2007-12-19 21:58:57
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

> [...]
    > przyslal mi zdjecie swojego idola (zapewne sciagniete z internetu).
    > Jak mam do tego podejsc ? Odmowic ? Czy moze potraktowac to

    Jesli dosłownie w aukcji uzyles slowa "wlasnego" to wyjasnij fanatykowi
    ze chodziło o "zdjęcie własnego ciała" czyli twarzy, ręki, zadka itp.
    itd. i zaproponuj zmianę zdjęcia, albo rezygnację.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 7. Data: 2007-12-19 22:35:34
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

    > Odpowiada jesli wie, ze to sprzet z kradziezy. W tym momencie wie, ze to
    > nie jest wizerunek zamawiajacego.

    Ale wlasnie o to chodzi ze ja nie musze znac wszystkich twarzy na swiecie
    i ten gosc na fotce to moze byc kuzyn, brat, znajomy, ktokolwiek kto
    jest jakos zwiazany z osoba "kupujaca" - ale chyba nie mam obowiazku
    pytania czy postac ze zdjecia przeslanego do mnie jest dla kupujacego
    bliska, znajoma, czy jak kolwiek to nazwac. Dostaje fote to robie swoje.
    Myle sie ?

    pzdr
    tomek g

  • 8. Data: 2007-12-19 23:03:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KsZZysiek" <kszysiek@____tlen.pl> napisał w wiadomości
    > Odpowiada jesli wie, ze to sprzet z kradziezy.

    A możesz zasugerować z jakiego artykułu? Bo paserka polegająca na ukryciu
    cegieł poprzez ich zabudowanie w ścianie budzi we mnie pewne opory.

    > W tym momencie wie, ze to nie jest wizerunek zamawiającego.

    A co to ma do rzeczy? Tu w ewentualną kwestię mogą wchodzić autorskie prawa
    majątkowe do fotografii, tym nie mniej w wypadku zlecenia wykonania kubka z
    taką fotografią zagadnienie praw majątkowych fotki "garncarze" w mojej
    ocenie nie dotyczą.

  • 9. Data: 2007-12-19 23:07:45
    Od: "Tomek G." <b...@b...pl>

    > Jesli dosłownie w aukcji uzyles slowa "wlasnego" to wyjasnij fanatykowi
    > ze chodziło o "zdjęcie własnego ciała" czyli twarzy, ręki, zadka itp.
    > itd. i zaproponuj zmianę zdjęcia, albo rezygnację.

    Nie twierdze, ze chodzilo o "zdjęcie własnego ciała" tylko "wlasne".
    Oznacza to, ze kupujacy posiada "wlasne" foto - czyli ma do niego prawa
    autorskie, itd. To chyba znaczy, ze to jego wlasnosc - myle sie ?
    A tak bylo to zapisane w tytule aukcji "cos tam, cos tam z wlasnym zdjeciem"
    Ja chyba nie musze byc policja aby tego pilnowac, mam
    dowod w postaci korespondencji e-mailowej, ze kupujacy mi dostarcza
    foto i dalej robie z tego projekt produktu ktory wystawiam na aukcji.

    pozdrawiam
    tomek g

  • 10. Data: 2007-12-20 08:09:17
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    KsZZysiek pisze:

    > Odpowiada jesli wie, ze to sprzet z kradziezy. W tym momencie wie, ze to
    > nie jest wizerunek zamawiajacego.

    To nie ma nic do rzeczy, a jeśli przyśle zdjęcie koniczynki ? To też
    raczej nie będzie wizerunek zamawiającego. Poza tym nawet jeśli przyśle
    zdjęcie Mandaryny, nie masz podstaw domniemywać że Mandaryna nie
    uprawniła go do posługiwania się jej wizerunkiem... a zresztą jako osoba
    publiczna, chyba nawet nie ma możliwości przeciwwstawienia się, o ile
    jej wizerunek nie jest używany w sposób naruszający jej godność itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio