    From: Marcyś <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wycowanie sprawy sšdowej
    Date: Mon, 17 Jun 2002 22:34:14 +0200

    Użytkownik "radnor" napisał :
    > Ok. roku temu zamiast wygranego w aukcji internetowej towaru
    > (oryginalne oprogramowanie warte ponad 250zł) otrzymałem przysłowiowe
    > gazety. Udało mi się ustalić, kto był nadawcą paczki (podane dane były
    > oczywiście fałszywe, pobrane pieniądze miały być wpłacone na konto
    > bankowe) i podałem sprawę do sądu. Jak się można było spodziewać,
    > zainteresowanie władz sprawą było nikłe. Kilka dni temu otrzymałem
    > pismo z prokuratury, której podlega pozwana przeze mnie osoba, mówiące
    > o skierowaniu sprawy do tamtejszego sądu. Niestety oznacza to dla mnie
> [...]

    Sprawca został zapewne oskarżony z art. 286 par. 1 kk, jest to przestępstwo
    ścigane z urzędu, niezależnie od woli pokrzywdzonego. Sąd musi w tej sprawie
    wydać orzeczenie, niech "dzieciak" ma nauczkę na przyszłość (swoją drogą
    ten dzieciak musi już mieć około 18 lat - żeby zostać oskarżonym, w chwili
    popełnienia przestępstwa musiał mieć ukończone 17 lat). Jest wielce
    prawdopodobne,
    że nie byłeś jedynym oszukanym przez niego, więc go nie żałuj - wyrok i tak
    nie
    będzie imponujący.
    Sąd jest zobowiązany zwrócić Ci wszystkie koszty stawiennictwa na wezwanie,
    a nieobecność w pracy musi być usprawiedliwiona. Swoją drogą nie zaszkodzi
    zatelefonować do tego sądu np. w przeddzień rozprawy i zapytać, czy nie
    spadła
    z wokandy - unikniesz daremnej podróży.
    Załatwienie polubowne sprawy, tzn. naprawienie szkody przez sprawcę, jest
    mocną okolicznością łagodzącą, więc warto spróbować. Jeśli sprawca nie
    wyrazi chęci dogadania się, radzę przed rozpoczęciem rozprawy wystąpić
    z powództwem adhezyjnym.

    Marcyś