    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wspolwlasnosc
    Date: Sun, 12 May 2002 09:49:32 +0200

    On Sat, 11 May 2002, Jägermeister wrote:

    > Pisalem,ze jestem osoba niepelnosprawna tzn.nie poruszam sie samodzielnie a
    > z renty nie podolam oplatom sadowym. Podobnie moja opiekunka.

    To już nie można wnosić o zwolnienie od kosztów sądowych?

    > Do tego sprawa taka moze trwac i kilka lat (drugi wspolwlasciciel raczej nie
    > bedzie skory do stawiania sie w sadzie) a ja co?

    I o rozpoznanie sprawy w nieobecności powoda? I wydać wyrok zaoczny?

    > Mam wymajmowac mieszkanie i placic komus ciezka kase skoro mam swoj troche
    > zrujnowany ale wlasny dom?
    > Nie uwazasz,ze to jest "lekka" przesada?

    Absolutnie.

    > Do tego nie moge przez te sytuacje skorzystac z uprawnien jakie mi
    > przysluguja ustawowo jako osobie niepelnosprawnej!

    Czyli?

    > Zdaje siebie sprawe,ze w pewnych kwestiach rozprawy nie uniknie sie ale
    > wolalbym aby to byla sprawa karna przeciwko drugiemu wspolwlascicielowi.

    W sprawie karnej również musiałbyś występować - jako oskarżyciel prywatny.

    > OK. A wydzielenie odrebnych lokali jak przeprowadzic?
    > Czy tez sadownie czy mozna przez notariusza albo wydzial gruntow?

    U notariusza.

    > W planach nieruchomosci figuruje budunek pietrowy czteroizbowy (te same
    > wymiary parter i pietro).
    > O ile pamietam to gdzies w domumentach figurowal tez zapis dotyczacy lokalu
    > nr 1 (parter) i lokalu nr2 (pietro).

    Pewnie tylko do celów administracyjnych (zameldowanie pod różnymi
    numerami). Sam kupuję dom w którym są mieszkania 1 i 2, ale nie odrębne
    lokale.

    > Poprosze podstawe prawna dlaczego nie moge tam zamieszkac z kim chce i robic
    > remonty jakie chce?
    > Art.198 KC stanowi "każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim
    > udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli".

    Tylko że na czynności przekraczające zwykły zarząd potrzebna jest zgoda
    ich wszystkich. Sprowadzenie do mieszkania osoby trzeciej (która zapewne
    nie ponosi kosztów utrzymania nieruchomości) tudzież kapitalny remont na
    pewno zwykły zarząd przekraczają.

    > Przypomne,ze zgodnie z Orzeczeniem ZUS jestem osoba wymagajaca stalej opieki
    > osoby drugiej.

    To może być argument dla sądu w razie gdyby współwłaściciel nie chciał się
    zgodzić.

    > I jak mysle to pewnie znow musze wystapic do Sadu i rzeczoznawcy o wycene ;)

    No, myślę że raczej nie będziecie w tym zgodni.

    > A jesli nie ma zadnej zgody wspolwlasciciela i nie bedzie stawial sie na
    > sprawy?
    > Jakie narzedzia prawne pozostaja?

    Patrz wyżej.

    --