  • Data: 2006-06-24 13:34:48
    Temat: Re: Wspólność majątkowa, spadek i długi
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > 1. Czy po śmierci jednego ze współmałżonków, majątek wspólności ustawowej
    > zostanie podzielony na dwie części, z których jedną otrzyma żyjący małżonek,
    > a druga część stanowić będzie przedmiot spadku po zmarłym? Ta druga część
    > majątku wspólnego (spadkowa) wobec braku testamentu podzielona zostanie
    > między dzieci i żyjącego małżonka? Czyli żyjący małżonek dostałby połowę
    > majątku+spadek.

    tak. Połowa waszego majątku z definicji jest twoja. Druga połowa podlega
    spadkowi. Ty z tej połowy dostajesz połowę.
    Artykuł 922 i dalsze w KC.

    > 2. Czy jeśli zmarły małżonek posiadał debet na swoim osobistym koncie (brak
    > upoważnienia żyjącego małżonka do korzystania z konta, brak pisemnej zgody
    > żyjącego małżonka na zawarcie umowy z bankiem) to żyjący małżonek odpowiada
    > za dług? Czy dług ten wchodzi w skład wspólności ustawowej?

    tak. Długi też się dziedziczy. Proporcjonalnie do udzialu w spadku.
    Przyjęcie spadku z dobrodzieństwem inwentarza ogranicza odpowiedzialność
    za długi do wysokości spadku. Inaczej odpowiadasz za odziedziczone długi
    z całego swojego majątku.
    Co do tego czy dług wchodzi do wspólnoty ustawowej czy nie to ciężko
    powiedziać, bo to zależy co to było i kiedy zaciągnięte.
    Nie jestem pewien co do debetu, ale raczej w całości będzie spadkiem.
    Mogę się mylić.

    Art 1030 KC i dalsze