  • 1. Data: 2003-01-04 11:48:09
    Temat: -= Wpłata po przejęciu wierzytelności =-
    Od: "Krzysztof Dubowski" <d...@e...pl>

    Wpłata po przejęciu wierzytelności

    Problem jak w temacie. Pewna firma bankrutuje, bank przejmuje
    wierzytelności.

    Bank wysyła listem poleconym informacje o przejęciu wierzytelności w którym
    podaje inny numer konta niż konto firmy która upadła wzywając do
    natychmiastowej zapłaty, więc w dobrej wierze przelewam pieniądze
    homebankingiem , ale przez nieuwagę na konto firmy dla której byłem winny
    pieniądze zamiast na konto wskazane przez bank.

    Jak się później okazuje bank ponownie wzywa do zapłaty tej samej kwoty, w
    piśmie jednak nadmienia, że wie, że pieniądze przelaliśmy ale na inne konto
    i nie zwalnia nas to z obowiązku ponownego wpłacenia na poprawne konto.

    Nadmieniam jeszcze , że poinformowaliśmy bank na piśmie o zaistniałej
    pomyłce kilka dni po błędnym przelewie..

    Oba konta znajdowały się w tym samym banku..

    Co mam robić?? Pomocy .. Mam wpłacić jeszcze raz??

  • 2. Data: 2003-01-04 12:38:45
    Temat: Re: -= Wpłata po przejęciu wierzytelności =-
    Od: "Piotrus" <p...@d...com.pl>

> [...]
    > pomyłce kilka dni po błędnym przelewie..
    >
    > Oba konta znajdowały się w tym samym banku..
    >
    > Co mam robić?? Pomocy .. Mam wpłacić jeszcze raz??

    Dwie sprawy:

    Jakies tam pismo z banku to może sobie napisać każdy. Jeżeli dostałeś to
    musi spełniać wiele kryteriów formalnych, musi być podpisany przez osoby
    upoważnione do reprezentacji - i wymienione w dostępnych rejestrach (np
    KRS). Dotyczy t również firmy upadającej. Sprawa jest ogólnie dość złożopna
    i bez papierów nie można wyrobić sobie zdania. Praktyka jednak pokazuje ze
    przy tego typu sprawach z reguły nie zostają spełnione wymogi formalne i
    można olać ich wezwania.

  • 3. Data: 2003-01-04 16:43:18
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Piotrus napisa_(a):
> [...]
    > przy tego typu sprawach z reguły nie zostają spełnione wymogi formalne i

    Wymogi formalne, o których piszesz odnoszą się do wezwania do zapłaty
    czy również do samej informacji o przejęciu wierzytelności? To drugie to
    chyba nie...

    KG

  • 4. Data: 2003-01-04 19:11:43
    Temat: Re: -= Wpłata po przejęciu wierzytelno?ci =-
    Od: "Piotrus" <p...@d...com.pl>

    > Wymogi formalne, o których piszesz odnoszą się do wezwania do zapłaty
    > czy również do samej informacji o przejęciu wierzytelności? To drugie to
    > chyba nie...
    >
    > KG

    Wezwanie do zapłaty nie ma mocy prawnej (jest dowodem przy postępowaniu
    sądowym). Informacja o cesji praw jest czym innym. Jest dowodem na przejęcie
    praw majątkowych.

    Wiem np. ze firma X handluje z firmą Y. Zakładam ze firma Y daje towar w
    kredycie kupieckim. Piszę pismo informując o cesji ze niby przejąłem prawa i
    proszę o przelewanie zapłat na moje konto. Jak ktoś frajer to zapłaci, a
    później drugi raz firmie Y.

    Pozdrawiam Piotr

  • 5. Data: 2003-01-04 19:34:30
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Piotrus napisa_(a):
    > Wezwanie do zapłaty nie ma mocy prawnej (jest dowodem przy postępowaniu
    > sądowym). Informacja o cesji praw jest czym innym. Jest dowodem na przejęcie
    > praw majątkowych.

    Co rozumiesz przez stwierdzenie, że wezwanie do zapłaty nie ma mocy
    prawnej? Powiedziałbym raczej, że właśnie ono ma, to wierzyciel może
    wezwać do zapłaty a więc powinny to zrobić osoby uprawnione do
    reprezentacji. Natomiast informacja o cesji praw nie jest dowodem, jest
    właśnie tylko informacją i może ona dotrzeć do dłużnika w dowolny
    sposób, nie ma wpływu na ważność przelewu...

> [...]
    > proszę o przelewanie zapłat na moje konto. Jak ktoś frajer to zapłaci, a

    To już jego problem, może sprawdzić wiarygodność informacji, ewentualnie
    pozostaje depozyt.

    KG

  • 6. Data: 2003-01-05 16:27:00
    Od: "Piotrus" <p...@d...com.pl>

> [...]
    > właśnie tylko informacją i może ona dotrzeć do dłużnika w dowolny
    > sposób, nie ma wpływu na ważność przelewu...

    Formalnie jest dowodem w postępowaniu cywilnym w odpowiednim trybie. Nie
    zmienia ono podmiotu któremu trzeba zapłacić. Jest dowodem na żądanie tej
    zapłaty. Cesja jest zmianą podmiotu czyli musi być odpowiednio
    udokumentowana. Co więcej jeżeli w umowie może być zawarty zakaz cedowania
    itd. Mam w spwojej praktyce cesje w podobny sposób wykonane a póznej kłopoty
    podmiotu płacącego. Dlatego przy cesji:

    1. Pismo o przyjęciu cesji przez jeden podmiot podpisane przez osoby
    upoważnione. Dobrą praktuką jest przesłanie ksera aktualnego KRS lub czasami
    jeszcze RHB.
    2. Pismo o dokonaniu cesji przez drugi podmiot podpisane przez osoby
    upoważnione. Dobrą praktuką jest przesłanie ksera aktualnego KRS lub czasami
    jeszcze RHB.
    3. Proponowałbym sprawdzenie w Sądzie aktualnych wpisów.
    4. Ja z reguły nie godzę się na cesje jeżeli nie znam umowy cesji
    (szczególnie warunkowych - np że cesja na bank w przypadku niespłacania
    kredytu).

    Praktyka pokazuje w sprawach czystych zawsze dostaniesz potrzebne papiery, a
    w naciąganych będą mnożone kłopoty. Wtedy wyjściem jest depozyt sądowy (tak
    uratowałem klienta przed wielomilionowymi stratami).

    Cesja wierzytelności jest specyficzną umową z wieloma "pułapkami".

    Co innego gdy np na otrzymanej frze masz tę cesje zawartą explicite np.
    cesja na firmę faktoringową, lub cesja zabezpieczająca bank (masz firmę i
    dorwałeś dobry kontrakt ale nie masz forsy na zrealizowanie. Bank Ci
    akceptuje klienta - można wtedu użyć banku prowadzącego rachunek klienta i
    daje Ci kredyt zabezpieczony cesją zapłat ze stronu tego klienta. Wtedy
    zawierasz to w kontrakcie i (lub) na fakturach związanych z tym kontraktem.
    A bank prelewa Ci twoją "górkę").

    Ale powtarzam że pismo podpisane przez osobę nie wyszczegolnioną w
    rejestrze, bez pisma z drugiej stroni lub umowy cesji jest delikatnie
    ujmując mało sprawcze pod kątem prawnym. (Tak jak w moim poprzednim poście
    przykład). A niestety takimi trikami posługuje się wielu oszustów.

    Pozdrawiam Piotr

  • 7. Data: 2003-01-05 16:50:54
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Piotrus napisa_(a):
> [...]
    > ujmując mało sprawcze pod kątem prawnym. (Tak jak w moim poprzednim poście
    > przykład). A niestety takimi trikami posługuje się wielu oszustów.

    Trochę sprawcze jest - dłużnik dostał informację - dalej będę się
    upierał, że do wysłania takiego pisma nie jest potrzebna reprezentacja
    przez osoby uprawnione (jak to wpływa na jego wiarygodność to co
    innego). Po otrzymaniu takiego pisma nie ryzykowałbym zapłaty
    pierwotnemu wierzycielowi bez sprawdzenia czy cesji jednak nie było.

    KG

  • 8. Data: 2003-01-06 14:58:14
    Od: "Krzysztof Dubowski" <d...@e...pl>

    Dopisze jeszcze jeden fakt, otóż pisma o których mowa były odbierane i
    kwitowane przez pracownika który nie jest do tego upoważniony do tego
    przekazał je ze sporym opóźnieniem. Ale pracownik mógł nie przekazać tego
    pisma lub je po prostu zgubić..

    Z tego co później widziałem pisma były nawet adresowane na pracownika a nie
    na właściciela firmy!!