  • Data: 2004-10-09 09:37:31
    Temat: Re: Wolne za święta
    Od: Artur Czeczko <a...@c...mrowisko.one.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 5 Oct 2004 10:26:43 +0200, k...@b...pl napisał(a):

    > Kiedyś obiło mi się o uszy że jesli święta przypada w niedzielę lub w sobotę to
    > za ten dzień pracodawca musi dać nam dodatkowy dzień wolny. Jak to jest w tym
    > roku? jeśli ktoś by mógł to niech napisze ile takich dni się należy i za co? Z
    > góry dziekuje

    Niedziela jest i tak dniem ustawowo wolnym, więc jak święto wypadnie
    w niedzielę, to po prostu się tego dnia nie pracuje i tyle.
    Natomiast nigdzie nie jest powiedziane, że sobota ma być dniem
    wolnym. I teraz wyobraź sobie dwie grupy pracowników: jedna pracuje
    od poniedziałku do piątku i ma wolne soboty, a druga od wtorku
    do soboty i ma wolne poniedziałki. Jeśli jakieś święto wypadnie
    w poniedziałek, to ta grupa, która pracuje od wtorku do soboty,
    pracowałaby o 1 dzień dłużej, niż ta druga grupa, więc byłoby
    niesprawiedliwie. Dlatego ta grupa dostaje wolny jakiś inny dzień.
    Tak samo jest, gdy święto wypadnie w sobotę. Grupa pracująca od
    wtorku do soboty pracowałaby tylko 4 dni, a grupa pracująca od
    poniedziałku do piątku - 5 dni, więc żeby było sprawiedliwie, daje się
    im 1 dzień wolny.

    Jako że w tym roku 25 grudnia jest w sobotę, to ci, którzy normalnie
    pracują w soboty, mają tego dnia dzień wolny, natomiast ci, którzy
    w soboty nie pracują, zamiast soboty mają inny dzień wolny. Może to być
    na przykład 12 listopada, wtedy będzie baaardzo długi weekend. :)
    Ale to już ustala pracodawca.

    Wyjaśniłem to nie jakimś prawniczym językiem (bo prawnikiem nie jestem),
    ale tak na chłopski rozum. :-)

    Pozdrawiam,
    Artur