    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 11 Sep 2014 14:39:51 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Winna grosik...

    On Thu, 11 Sep 2014, Ajgul wrote:

    > Słyszałem ostatnio jakąś rzecznik czegoś, która uzasadniała w sposób
    > pokrętnie idiotyczny, że kupujący powinien mieć odliczone pieniądze
    > i sprzedawca nie musi wydawać reszty,

    To punkt pierwszy.

    > może odmówić sprzedaży,

    Punkt drugi.
    Zaznaczmy wyraźnie - czy taki sprzedawca deklaruje, że KAŻDEMU kto
    nie ma reszty będzie odmawiał sprzedaży, bez względu na to, czy
    jest Murzynem, czy białym bez krawata i w trampkach?

    > co jest zaprzeczeniem zdrowego rozsądku,

    Ależ jest oczywiście rozsądne - jak przyjmie "nadmiar", to
    kupującemy przysługuje roszczenie o zwrot "nienależnego
    świadczenia", po którym sprzedawca ma do wyboru jednak
    szukać tych drobnych (czego nie chce) albo żądanie odstąpienia
    od umowy (zakładając, że je zastrzegł), niestety z już
    "używanym" towarem.
    Wymóg "dokładnej zapłaty" jest więc rozsądny.

    > oraz tego, że pieniądze są prawnym środkiem płatniczym.

    Dlatego punkt drugi.

    > Skoro mam wystarczającą kwotę i jest dany towar, to sprzedawca
    > odmawiając mi wydania rzeczy z jakiegokolwiek powodu, pośrednio zaprzecza, że
    > pieniądze są prawnym środkiem!

    Nie, nie zaprzecza - zaprzecza dopiero wtedy, kiedy ZŁOżYSZ OŚWIADCZENIE
    że nie chcesz reszty. Znaczy podarujesz albo jakoś tak :>
    W przeciwnym razie przyjęcie "nadmiarowej" kwoty jest równoznaczne
    z przyjęciem własnego długu (zobowiązania), a chyba nie chcesz
    powiedzieć, że istnieje konstytucyjny obowiązek przyjmowania na
    siebie długów innych niż podatki :>
    Odwróć układ - to Ty masz stać się dłużnikiem. Jesteś chętny?
    (nic to, że "kwotę otrzymasz").

    > No, ale w socjalizmie tak było, że sprzedawcy robili łaskę, więc może
    > w mentalności tak zostało?

    Patrz wyżej :)
    Sprzedawca składa jakąś tam ofertę - dlaczego "odliczona kwota" nie może
    być warunkiem tej oferty?

    Oddziel od siebie domniemanie "zachowania rynkowego" od litery prawa.

    Dlaczego *ja*, przyjmując od Ciebie "nadmiar środków", mam się godzić
    na stanie się Twoim dłużnikiem?
    Nie chcę, do widzenia.

    pzdr, Gotfryd