  • Data: 2002-12-18 12:53:42
    Temat: Re: Wielka prosba.
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Dec 2002, Adam Szpakowski wrote:
    [...do Krzysztofa...]
    >+ 2. Z osobą prawną jest w ogóle zamieszanie. Regon jako taki nie nadaje
    >+ osobowości. Inaczej z NIP-em. Nadanie NIP-u świadczy o tym, że US traktuje
    >+ Cię jako osobny podmiot. Świadczyło by to, że Twe stowarzyszenie jest osobą
    >+ prawną.

    Nieprawda :) !
    NIP równiez nie świadczy o niczym - poza nadaniem podmiotowi
    właściwości prowadzenia osobnej ewidencji podatkowej, czyli
    konieczności jego identyfikacji.
    Przykładem jest spółka cywilna - która takoż ani osobowości
    nie ma, ani przedsiębiorcą (już) nie jest - a jako podmiot
    ma własny NIP, rozlicza osobny KPiR albo księgę przychodów,
    osobno jest wpisywana do deklaracji PIT każdego wspólnika
    (choć podatek płaci się od sumy) i osobno rozlicza VAT !
    [...]
    >+ A co chyba najważniejsze, to fakt posiadania osobowości prawnej wymusza
    >+ prowadzenie przez stowarzyszenie pełnej księgowości. Nawet jeśli nie
    >+ prowadzisz działalności gospodarczej. Czy taką księgowość (pełną)

    Nie wnikam bo nie wiem.

    >+ prowadzisz? Pamiętaj, że musi być ona w zasadzie prowadzona przez
    >+ samodzielnego księgowego z uprawnieniami państwowymi.

    Hm... Jeśli stowarzyszenie *może* zatrudniać pracowników
    (a chyba może ?) to trzebaby przefiltrować informacje
    które widywałem na *.podatki. Inna sprawa że być może
    wymóg szczególny dla stowarzyszeń :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (też nieprawnik)