    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel in blanco a przedawnienie roszczenia
    Date: Tue, 17 Jul 2007 07:38:16 +0200

    On Mon, 16 Jul 2007, mvoicem wrote:

    > Ten weksel jest na zlecenie, czyli może być indosowany. Czy można
    > indosować weksel in blanco? Czy też indosowanie jest możliwe dopiero po
    > wypełnieniu weksla?

    IMVHO:
    * Można indosować in blanco

    Przepis:

    Art. 14. Indos przenosi wszystkie prawa z wekslu.

    Jeżeli indos jest in blanco, posiadacz wekslu może:

    1. wypełnić indos nazwiskiem własnem lub innej osoby;
    2. indosować weksel dalej in blanco lub na innš osobę;
    3. przenieœć weksel na innš osobę bez wypełnienia indosu
    in blanco i bez indosowania.

    * ale nie zwalnia to z rozważenia przepisu:

    Art. 10. Jeżeli weksel, niezupełny w chwili wystawienia, uzupełniony
    został niezgodnie z zawartem porozumieniem, nie można wobec posiadacza
    zasłaniać się zarzutem, że nie zastosowano się do tego porozumienia,
    chyba że posiadacz nabył weksel w złej wierze albo
    przy nabyciu dopuœcił się rażšcego niedbalstwa.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Bo jeżeli można indosować in-blanco, i ten weksel był indosowany na firmę
    > windykacyjną, to (jeżeli dobrze rozumiem zawiłości prawa wekslowego),
    > firma windykacyjna nie popełnia przestępstwa,

    Ciekaw jestem skutków wynikłych z przepisu j.w. oraz faktu ze nabywca
    był świadom iż weksel był gwarancyjny.
    Ergo, niewzięcie kopii umowy wekslowej (lub oświadczenia zbywcy weksla
    że umowy nie było, ale wtedy wypadałoby mieć inny dowód wskazujący jaką
    kwotę zabezpiecza weksel) pasuje pod "niedbalstwo".
    Czy "rażące"?
    Może ktoś skomentować?
    :)

    pzdr, Gotfryd