  • 1. Data: 2005-05-14 18:57:14
    Temat: Weksel
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    wiem, ze moze tysiace razy bylo o tym, ale mam nadzieje, ze mi ktos pomoze
    Chcialabym zeby osoba winna mi pieniadze wystawila mi weksel in blanco.
    Znalazlam cos takiego
    http://www.botm.gov.pl/dokumenty/doc/weksel-inblanco
    .doc
    Czy weksel musi byc potwierdzony przez notariusza i czy musza byc jakies
    znaczki skarbowe? I czy trzeba odprowadzic jakas oplate od tego? A moze
    wystarczy sam podpis dluznika?

  • 2. Data: 2005-05-14 20:33:38
    Temat: Re: Weksel
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Karola" <k...@p...fm> napisał w wiadomości

    Weksel nie musi być potwierdzony przez notariusza. Jeśli użyjesz
    właściwego, to nie musi być znaczków opłaty skarbowej. Ale nie rozumiem,
    czemu ma Ci ten weksel wystawiać in blanco. Nie możecie wpisać kwoty i
    daty zwrotu w samym wekslu? Dla Ciebie, to w sumie wygodne rozwiązanie,
    ale dłużnik sporo ryzykuje.

  • 3. Data: 2005-05-15 07:48:15
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    > Czy weksel musi byc potwierdzony przez notariusza i czy musza byc jakies
    > znaczki skarbowe? I czy trzeba odprowadzic jakas oplate od tego? A moze
    > wystarczy sam podpis dluznika?

    Musza byc znaczki skarbowe - mozesz je nakleic jak bedziesz szla z nim
    do sadu.

  • 4. Data: 2005-05-15 09:09:42
    Od: MiKey <u...@u...post.pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Musza byc znaczki skarbowe - mozesz je nakleic jak bedziesz szla z nim
    > do sadu.

    Może (legalnie!) nakleić dopiero przy dochodzeniu długu? :>

    --
    pzdr
    Michał Kordulewski GG: 5115

  • 5. Data: 2005-05-15 09:34:31
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MiKey" <u...@u...post.pl> napisał w
    wiadomości news:d673ki$ngo$1@korweta.task.gda.pl...

    > Może (legalnie!) nakleić dopiero przy dochodzeniu długu? :>

    Znaczki skarbowe (jeśli są doklejane, a nie wydrukowane na urzędowym
    blankiecie) muszą być skasowane (z oznaczeniem daty) przez:
    1. organy administracji publicznej
    2. banki
    2. placówki pocztowe
    4. sądy
    5. notariuszy
    (Czarnecki, Bagińska - Prawo wekslowe i czekowe, s. 25).

    Jeśli kwota dopłaty jest wyższa niż 5zł, to zapłaty trzbea dokonać
    bezgotówkowo na rachunek bakowy właściwej gminy (miasta), przy czym
    pracownik urzędu gminy (miasta) zamieszcza na odwrotnej stronie weksla
    adnotację o zapłacie opłaty skarbowej (źródło: jw.)

    Opłatę skarbową trzeba uiścić do 2 tygodni od dnia wystawienia weksla
    (wystawienie weksla in blanco dokonuje się w chwili podpisania weksla). Musi
    tego dokonać WYSTAWCA, więc jak dłużnik tego nie zrobi, to posiadacz może
    mieć z tym kłopoty - słyszałem o sytuacjach, że urzędnik nie chciał przyjąć
    opłaty skarbowej od weksla, ponieważ uiścić ją chciał posiadacz, a nie
    wystawca.

    Obowiązek jej uiszczenia spoczywa na wystawcy - można to zrobić później -
    dopłacając należne odsetki. Naraża się on jednak na sankcje karno-skarbowe.

    Brak opłaty skarbowej nie powinien być przeszkodą w uzyskaniu nakazu
    zapłaty - skoro obowiązek (i możliwość) opłacenia opłaty skarbowej ciąży na
    wystawcy, domaganie się jej od posiadacza jest trochę bezsensowne, chociaż w
    naszych sądach może się zdarzyć...

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 6. Data: 2005-05-15 09:37:09
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

  • 7. Data: 2005-05-15 10:16:47
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    ostatnie pytanie... mam wzor weksla i czy moge go wypelnic w wordzie a potem
    wydrukowac i jedyna odreczna rzecza na nim bedzie podpis dluznika. Czy tak
    mozna sporzadzic wykres?

  • 8. Data: 2005-05-15 10:22:03
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > ostatnie pytanie... mam wzor weksla i czy moge go wypelnic w wordzie a
    potem
    > wydrukowac i jedyna odreczna rzecza na nim bedzie podpis dluznika. Czy tak
    > mozna sporzadzic wykres?

    Można w całości, poza podpisem, wydrukować. Jeśli chodzi o opłatę
    skarbową, to polecam rozejrzeć się za urzędowym blankietem (np. w banku).

    O jaki wykres Ci chodzi?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2005-05-15 10:34:17
    Od: "Karola" <k...@p...fm>

    > Można w całości, poza podpisem, wydrukować. Jeśli chodzi o opłatę
    > skarbową, to polecam rozejrzeć się za urzędowym blankietem (np. w banku).
    >
    > O jaki wykres Ci chodzi?

    chodzi mi o weksel wlasny
    http://www.botm.gov.pl/dokumenty/doc/weksel-inblanco
    .doc
    niekoniecznie in blanco. Wpisze tam sume. I czy znaczek moge dokleic sama
    pozniej na poczcie i poprosic o podstemplowanie? Czy taki weksel bedzie
    prawomocny?

  • 10. Data: 2005-05-15 10:37:40
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > niekoniecznie in blanco. Wpisze tam sume. I czy znaczek moge dokleic sama
    > pozniej na poczcie i poprosic o podstemplowanie? Czy taki weksel bedzie

    Znaczki skarbowe najlepiej kasować w urzędzie gminy, na poczcie mogą nie
    wiedzieć o co chodzi. Poza tym może tego dokonać wystawca (ten, kto weksel
    pospisuje). Jeśli weksel będzie in blanco, to opłata skarbowa wynosi 15zł, w
    przeciwnym przypadku 10gr od każdych 100zł.Jeszcze raz polecam urzędowy
    blankiet.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl