    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wczesniejsze emerytury
    Date: Tue, 16 Dec 2008 22:35:41 +0100

    news:gi7fgv$tsm$1@node1.news.atman.pl...

    > Ktoś wie jakie to szczególnie niebezpieczne warunki panują w PKP, ze oni
    > tak
    > walcza o te emerytury wczesniejsze ??
    > Czy to tylko tak dla picu, ze jak juz moga wytargowac wczesniejsza
    > emeryture
    > to walcza ??
    > Bo mi srednio sie widzi, ze np. kierownik pociagu to niebezpieczna praca
    > albo kasjerka sprzedajaca bilety czym ona rozni sie od kasjerki z
    > multikina

    Przede wszystkim - moim zdaniem - nie zmienia się zasad gry w jej trakcie.
    Ktoś się decydował iść na kolej na jakiś tam warunkach gwarantowanych przez
    państwo reprezentowane przez Sejm poprzez odpowiednią ustawę. Przez wiele
    lat mówiono mu, że ma niską pensje, ale przecież wcześniej pójdzie na
    emeryturę. A teraz nie dość, że nie pójdzie na emeryturę, to jeszcze
    policzą mu tę emeryturę z tej niższej pensji. A co, niech wie, że można go
    oszukać w obliczu prawa :-)

    Co do meritum oponenci oczywiście mają racje, ze te przywileje nie za
    bardzo mają uzasadnienie, ale choćby w celu zachowania zaufania
    społeczeństwa do Państwa powinno się takie zmiany wprowadzać dla
    pracowników zatrudnianych w danym momencie. Ktoś się decyduje i zatrudnia,
    albo nie.
    Przykładowo tak zrobiono w 1999 roku w Policji. Bodaj od połowy roku
    zatrudniani byli normalnie w ZUS ubezpieczani i przyjmowali się z taką
    świadomością. Problem polegał na tym, że nie za bardzo było zainteresowanie
    pracą na takich zasadach i trzeba było wrócić do starych, żeby z łapanki
    nie trzeba było policjantów zatrudniać - zwłaszcza w większych miastach,
    gdzie nie było bezrobocia a i pensja była wyższa w cywilu. Teraz wychodzi
    na to, że po prostu tych ludzi oszukano.

    I choć dotąd reformy obecnego rządu mi się podobały, to po tych
    propozycjach uważam, że konieczne jest odsunięcie ich od władzy, zanim
    doprowadzą do anarchii. Kto w Polsce zainwestuje jakiekolwiek środki nie
    mając pewności, czy kolejny rząd nagle nie wymyśli czegoś działającego
    wstecz?

    To podobna reforma, jak walka z lekarską korupcją poprzedniego rządu. Co do
    zasady idee słuszne, tylko wykonanie do d... . Bo jak lekarze nie mogą brać
    w łapę od pacjenta, to nie będą za 1.000 zł pracować. "Łapówki" były po
    prostu dawniej wkalkulowane w opłacalność pracy i tyle.