  • 1. Data: 2005-04-23 21:43:32
    Temat: Wątpliwości, czy serwisy randkowe działają legalnie
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Zapraszam Was do dyskusji na w/w temat.
    Moje wątpliwości zrodziły się po przeczytaniu aktualnej treści ustawy o
    ochronie danych osobowych.

    Zacznę od pytania, czy informacje, jakie zostawiają o sobie użytkownicy
    takich serwisów, można by uznać za dane osobowe?

    Najczęściej jest to adres e-mail, miejscowość zamieszkania, oraz zdjęcie.
    Art. 6 Ust.1 ustawy mówi, że za dane osobowe uważa się wszelkie informacje
    dotyczące możliwej do zidentyfikowania osoby.

    Cóż, na podstawie zdjęcia chyba każdego można zidentyfikować?

    Z drugiej strony w art.6 ust.3 jest napisane, że informacji nie uważa się za
    umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych
    kosztów, czasu lub działań.

    Jak to rozumieć? Czy zatem dane takie jak zdjęcie, nazwa miejscowości i
    adres e-mail to są dane osobowe, czy nie?

    Załóżmy, że są.
    Wirtualna Polska w swoim serwisie randkowym wycwaniła się tak, że pisze w
    regulaminie, że to użytkownik jest administratorem swoich danych osobowych.
    Wykorzystali tu fakt, że administrator może zlecić przechowywanie i
    przetwarzanie danych osobowych firmie trzeciej (Art 31. ust 1. ustawy).
    Czyli WP jedynie "rejestruje, przechowuje i rozpowszechnia" dane dotyczące
    użytkownika, które samodzielnie umieścił on w serwisie.

    Tyle tylko, że ustawa mówi, że takiego upoważnienia można udzielić firmie
    trzeciej "w drodze umowy zawartej na piśmie". Czy wyświetlenie na ekranie
    komputera regulaminu i wymaganie, aby użytkownik kliknął przycisk "Zgadzam
    się" można uznać za umowę zawartą na piśmie??

    Co więcej, ustawa mówi, że taka "firma trzecia" też ponosi odpowiedzialność
    za należyte, zgodne z prawem przetwarzanie powierzonych jej danych.

    Nie rozumiem więc, jak serwisy randkowe mogą zadawać w formularza
    rejestracyjnych pytania o orientację seksualną, czy też o to, czy się pali
    (pije), czy nie. Przecież to jest wyraźnie niezgodne z Art. 27 ust. 1
    ustawy! [zabrania się przetwarzania danych ujawniających (...) jak również
    danych o (...) nałogach lub życiu seksualnym (...)]

    Z drugiej strony w ust.2 jest napisane, że przetwarzanie takich danych jest
    dopuszczalne, jeżeli osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na
    piśmie (pkt 1). Znów pytanie, co to jest zgoda na piśmie. Kliknięcie
    "Zgadzam się" na ekranie wystarczy??

    W punkcie 8 jest też mowa, że dane tego typu można przetwarzać, jeśli
    zostały one podane do wiadomości publicznej przez osobę, których dotyczą.
    Czy zatem można uznać, że osoba, która umieszcza takie dane w serwisie
    internetowym i akceptuje jego regulamin mówiący, że będą one publicznie
    dostępne, sama zgadza się na ich przetwarzanie (mimo iż dotyczą one
    orientacji i uzależnień)?

    Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii.

  • 2. Data: 2005-04-23 22:15:34
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Arek wrote:

    > Zacznę od pytania, czy informacje, jakie zostawiają o sobie użytkownicy
    > takich serwisów, można by uznać za dane osobowe?

    Jak najbardziej.

> [...]
    > dopuszczalne, jeżeli osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na
    > piśmie (pkt 1). Znów pytanie, co to jest zgoda na piśmie. Kliknięcie

    Dodatkowo, nawet bez wyraznej zgody mozna przetwarzac dane konieczne do
    swiadczenia uslugi ktora zamawia osoba, ktorej dane dotycza.

    Oczywiscie fajnie by bylo jakby taki serwis mial zgloszenie w GIODO.

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 3. Data: 2005-04-23 23:49:49
    Od: "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <d4ehog$6hh$1@nemesis.news.tpi.pl> Kocureq napisal(a):

    > Jak najbardziej.

    Pewnie tak, ale bez przesady.
    Było pytanie: czy zdjęcie jest zestawem danych osobowych.

    Dam 1000zł temu, kto na podstawie mojego zdjęcia mnie zidentyfikuje w
    Krakowie,(dajmy na to).
    :)
    podobnie z e-mailem.

    Jeśli sie mówi o danych osobowych, POZWALAJąCYCH na identyfikację osoby,
    ma się na myśli dane ADRESOWE przede wszystkim.
    A także PESEL, numer dowodu osobistego, paszportu.

    W Polsce sprawa ochrony danych adresowych urosła do rangi paranoicznej.
    Można na przykład kupić książkę telefoniczną z numerami telefonu,
    adresem i nazwiskiem osoby.Lub dostać płyte CD z tymi danymi.
    I na to ustawa pozwala.Nie jest to jej naruszeniem.

    Ale u informatorki telefonicznej juz tych danych się nie uzyska.
    Mając na przykład telefon, lub nazwisko- by podała adres zamieszkania,
    przy okazji informowania o numerze telefonu.
    Paranoja i katastrofa.
    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848 , gg1100100111000000111010

  • 4. Data: 2005-04-24 00:03:35
    Od: Pietia <p...@k...homelinux,net>

    w <news:d4emut$4tg$1@inews.gazeta.pl>
    Zb. Drwiega napisał(a):

    > Dam 1000zł temu, kto na podstawie mojego zdjęcia mnie
    > zidentyfikuje w Krakowie,(dajmy na to).
    > :)

    Czy jak juz tego dokonam, a nie bedziesz chcial dac tego tysiaka... czy
    ten post moze byc dowodem w sprawie? ;-)

    --
    Pozdrawiam, Piotr Firlej aka Pietia

    Athlon-M 1667@2200 @1.75v |max @2400 @2.0v
    EPOX 8RDA3+ rev3 | Tagan 380W
    Kingmax Hardcore 2x256 500@440

  • 5. Data: 2005-04-24 00:27:00
    Od: "Smutny30" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zapraszam Was do dyskusji na w/w temat.
    > Moje wątpliwości zrodziły się po przeczytaniu aktualnej treści ustawy o
    > ochronie danych osobowych.

    Charakterystyczną cechą prawa jest to że najczęsciej jest interpretowane
    wbrew tzw zdrowemu rozsądkowi. Skoro serwis randkowy działa dla ludzi to
    chyba nie ma problemu.

    pozdr Olek

  • 6. Data: 2005-04-24 03:23:54
    Od: "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <X...@6...87.244.35>
    Pietia napisal(a):

    > Czy jak juz tego dokonam, a nie bedziesz chcial dac tego tysiaka... czy
    > ten post moze byc dowodem w sprawie? ;-)

    Sprawy nie będzie. Dam WTEDY tysiaka bez mrugniecia okiem!
    :)

  • 7. Data: 2005-04-24 07:20:25
    Od: "Romeq" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>
    napisał w wiadomości news:d4f3ga$nld$1@inews.gazeta.pl...

    > Sprawy nie będzie. Dam WTEDY tysiaka bez mrugniecia okiem!

    To ja poprosze o zdjecie;) Krakow nie jest az taki duzy... Co szkodzi
    popatrzec na ludzi... "jaki maly ten swiat".

    Pozdrawiam,

    Robert

  • 8. Data: 2005-04-24 10:04:44
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Arek napisał(a):
> [...]
    >
    > Zacznę od pytania, czy informacje, jakie zostawiają o sobie użytkownicy
    > takich serwisów, można by uznać za dane osobowe?

    Podaj swoje pełne dane personalne,wymiary kolory i co tam jeszcze chcesz
    i rozwieś na murach,szybach ,płotach i gdzie tylko możesz. I zgadnij za
    co będą cie ścigać ? To będzie odpowiedź na twoje wątpliwości.
    JanuszHr

  • 9. Data: 2005-04-24 13:54:14
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: Arek [Sat, 23 Apr 2005 23:43:32 +0200]:

    > Jak to rozumieć? Czy zatem dane takie jak zdjęcie,
    > nazwa miejscowości i adres e-mail to są dane osobowe,
    > czy nie?
    > Załóżmy, że są.

    No zalozmy ze sa. I nie moge sobie swoimi danymi osobowymi
    polowy Sieci obwiesic? :) Przeciez kazdy konto sobie musi
    sam zalozyc, i kazdy decyduje co o sobie napisze / ujawni.

    A zdaje sie, ze wlasnymi danymi osobowymi jak na razie
    jeszcze (bo cholera wie co wymysla) dysponowac mozna
    sobie swobodnie?

> [...]
    > mówiący, że będą one publicznie dostępne, sama zgadza się na
    > ich przetwarzanie (mimo iż dotyczą one orientacji i uzależnień)?

    No dobra, to ja zrobie inny myk:

    Wykonam sobie wlasna stronke WWW na ktora wrzuce wszelkie
    dane osobowe, tak zeby nie bylo watpliwosci ze to wlasnie
    dane osobowe sa. Czyli imie, nazwisko, adres, telefon plus
    preferencje seksualne i nalogi.

    Potem ta stronke wrzuce sobie na darmowe konto w tejze
    samej Wirtualnej Polsce.

    Pytanie: czy wg. Ciebie WP bedzie w takim wypadku
    przechowywac moje dane osobowe niezgodnie z prawem?

    Jak dla mnie logiczne jest, ze jesli podaje tego typu
    informacje wiedzac doskonale, ze beda one widoczne dla
    kazdego kto zechce sobie je obejrzec, to zgadzam sie
    na ich publiczna prezentacje...

    Kira

  • 10. Data: 2005-04-24 13:58:32
    Od: poreba <d...@p...com>

    JanuszHr <h...@p...com> popełnił 24 kwi 2005 na pl.soc.prawo utwór

    > ... i co tam jeszcze chcesz i rozwieś na murach,szybach ,płotach
    > i gdzie tylko możesz. I zgadnij za co będą cie ścigać ?

    1. za śmiecenie - KW
    2. za szerzenie pornografii - KK
    3. za wywieszanie ogłoszeń bez zezwolenia - KPA
    4. za nieuczciwą konkurencję - KH
    5. za zły smak - KH(B)
    zgadłem?

    --