    From: " bobesh" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Warunkowa umowa sprzedaży działki a prawo odkupu ANR
    Date: Tue, 9 Oct 2007 10:21:35 +0000 (UTC)

    bartek g <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > Właściciel poinformował nas, że nabył działkę od ANR, natomiast co do wpisu
    > odkupie to muszę zajrzeć do odpisu KW. Na pewno jest wpis o pierwokupie.
    > Natomiast w warunkowej umowie sprzedaży sporządzonej w formie aktu
    > notarialnego nie ma mowy o prawie odkupu.

    Notariusz powinien poinformować was o prawie odkupu, aczkolwiek jesli wpisu w
    KW o tym nie było, być może uznał, że prawa odkupu nie ma, bo nie było
    wpisane.

> [...]
    > Dodajmy, że w okresie 4 lat wartość rynkowa działki wzrosła 3 krotnie. ANR
    > więc korzysta z prawa odkupu (płaci 100 tysięcy zł panu X), by wystawić
    > działkę z powrotem na przetarg.
    > A więc mamy:
    > Pan X: 40 tysięcy kosztów na czysto + pomniejsze koszty utrzymania działki
    > przez 4 lata i w sumie brak tejże działki,
    > ANR: 200 tysięcy złotych w gotówce - odkup działki za 100 tysięcy zł +
    działka
    > warta 300 tys. zł = 400 tysięcy na czysto.
    > Powracając do pytania: czy przedstawiona powyżej sytuacja jest
    prawdopodobna?

    Tak - Agencja może odkupić za cenę z umowy+ koszty poniesione przez
    kupującego. Ale tylko w przypadku, gdy Pan X będzie sprzedawał tę
    nieruchomość w okresie 5 lat, potem prawo odkupu nie obowiązuje.

    > Może upraszczam, ale jeżeli tak to jest to niesamowita maszynka do zbijania
    > kasy kosztem innych.

    Tylko przez 5 lat. Ma to ograniczyć spekulację gruntami.... i jak widać
    skutecznie ogranicza.

    > Pytanie nr 2:
    > Po co w takim razie przewidziano prawo pierwokupu, jeżeli prawo odkupu jest
    > przy drożejących nieruchomościach wielokrotnie korzystniejsze dla ANR?

    I co istotne, czemu ten wpis do KW jest taki ważny.
    Fragment komentarza do kc:
    "W szczególny sposób kształtuje się sytuacja w razie, gdy prawo odkupu
    obejmuje nieruchomość i zostaje wpisane do księgi wieczystej, kupujący bowiem
    nie może zbyć nieruchomości bez tego obciążenia, inaczej mówiąc, uprawniony
    będzie mógł wykonać prawo odkupu w stosunku do osoby, która nabyła
    nieruchomość obciążoną tym prawem (art. 16 ust. 2 i art. 17 ustawy z dnia 6
    lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece - tekst jedn.: Dz. U. z 2001
    r. Nr 124, poz. 1361). Jest to skutek charakterystyczny dla tzw. zobowiązań
    realnych, które przez ujawnienie w księdze wieczystej uzyskują rozszerzoną
    skuteczność."

    Zatem jest to zabezpieczenie Agencji w przypadku np. kupna nieruchomości i
    podarowania córce (o czym piszesz niżej). W takim przypadku, przy założeniu
    że prawo odkupu nie jest wpisane do KW, w KW będzie wpisana po darowiźnie
    córka, a podstawą nabycia będzie umowa darowizny i notariusz nie uprzedzi o
    możliwym prawie odkupu (bo nie będzie wiedział, że nieruchomość jest nabyta
    od Agencji) i jeśli ewentualnie pierwokup nie wystąpi (bo może nabywać np.
    inny rolnik) to już pozamiatane. Jeśli prawo odkupu jest wpisane do KW, to
    jak w komentarzu wyżej.
    Reasumując:
    1. Prawo pierwokupu z ustawy o gosp. nieruchomościami rolnymi jest pierwszym
    zabezpieczeniem agencji.
    2. Prawo odkupu jest zabezpieczeniem agencji, jesliby nieruchomość przeszła w
    inne ręce niźli pierwotny nabywca w drodze innych umów.
    3. Prawo pierwokupu z ustawy o ustroju rolnym - trzecie zabezpieczenie
    agencji, dopóki nieruchomość będzie nieruchomością rolną.

    > Czy jeżeli złożymy takie oświadczenie, to ANR nie będzie mogła odkupić
    działki?

    Tak. Skoro nie ma umowy sprzedaży, to Agencja nie może złożyć oświadczenia o
    odkupie.

    > Czy wtedy właściciel mógłby ją przepisać (np. na siostrę), a siostra mogłaby
    > bez ryzyka sprzedać nam działkę?

    jak w cytowanym komentarzu. Można się tylko spierać, czy prawo odkupu
    istnieje jeśli nie jest wpisane do KW. w przepisie o ile pamiętam
    jest "powinno być wpisane". Ale użyto sformułowania "powinno" a nie "musi",
    więc IMHO wpis prawa do KW nie ma znaczenia dla jego istnienia. Ono wynika z
    ustawy, a IMHO wpis pełni rolę drugorzędną, przy czym jeśli go nie ma, to w
    opisanej wyżej sytucaji braku wpisu w KW tego prawa nieruchomość może przejść
    przez kilka rąk i Agencja nie będzie wogóle powiadamiana o transakcjach.

    regards

    bobesh