    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Date: Thu, 26 Jan 2023 12:52:43 +0100
    <LIlyL.2013584$YC96.812805@fx12.ams1>
    <63cac3a7$0$9596$65785112@news.neostrada.pl>
    <c9IyL.2288829$pI23.1957745@fx07.ams1>
    <63cbd624$0$9603$65785112@news.neostrada.pl>
    <Ly2zL.2289473$pI23.2164687@fx07.ams1>
    <ro874xmlbine$.1pwe6c6u2njz.dlg@40tude.net>
    <63d058bd$0$19603$65785112@news.neostrada.pl>
    <krds3r4ftwsc$.1h38nnaubwq4d$.dlg@40tude.net>
    <63d154c9$0$9603$65785112@news.neostrada.pl>
    <wvhrp6f614yl$.uk09rw00su8g$.dlg@40tude.net>
    <63d1c730$0$9593$65785112@news.neostrada.pl>

    On Thu, 26 Jan 2023 01:19:58 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Dokładnie o to chodzi. Sadzę, ze gdyby Ukraińcy wiedzieli, że nikt nie
    > będzie patrzył na to, gdzie kto mieszka, tylko "wódz" Stalin narysuje
    > granice a później powywozi ludzi do właściwych kratek, to by nikt sobie
    > łba gwałtami, czy mordowaniem nie zawracał.

    Moze i tak - ale to czego sie w/g Ciebie spodziewali?

    Jakiejs wolnej Ukrainy, autonomii w ramach II Rzeszy?

    > Jakby w chwili akcji mogli uciec, to by bez akcji nie uciekali, tylko
    > czekali na akcję i wówczas by dopiero uciekali. A Ukraińcom chodziło o
    > to, by pouciekali sami bez konieczności organizowania akcji. Potem można
    > był opowiedzieć, ze w sumie Ukraina ich ne wyganiała tylko sami wyjechali.

    Tylko widzisz
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rze%C5%BA_wo%C5%82y%C5
    %84ska

    zaczelo sie powoli
    "Do grudnia 1942 następowały mordy na pojedynczych osobach i rodzinach
    polskich. Ofiarami byli głównie Polacy zatrudnieni w niemieckiej
    administracji rolnej i leśnej (nadleśniczy[a], zarządcy folwarków[b],
    agronomowie), a następnie ludność wiejska, głównie we wschodnich
    powiatach Wołynia. Za pierwszy masowy mord rzezi wołyńskiej Instytut
    Pamięci Narodowej[31] uznaje masakrę w dniu 9 lutego 1943 w polskiej
    kolonii Parośla Pierwsza (gm. Antonówka, powiat sarneński). Oddział
    UPA Hryhorija Perehijniaka ,,Dowbeszki-Korobki" zamordował tam 173
    Polaków[38]. W nocy z 26 na 27 marca 1943 oddziały UPA podległe
    Iwanowi Łytwynczukowi ,,Dubowemu" zabiły co najmniej 179 osób w
    Lipnikach[39]."

    az do
    "11 lipca 1943 około godziny 3.00 oddziały UPA dokonały
    skoordynowanego ataku na 99 polskich miejscowości, głównie w powiatach
    horochowskim i włodzimierskim[47] pod hasłem Śmierć Lachom[48]. Po
    otoczeniu wsi, by uniemożliwić mieszkańcom ucieczkę, dochodziło do
    rzezi i zniszczeń. Ludność polska ginęła od kul, siekier, wideł, kos,
    pił, noży, młotków i innych narzędzi zbrodni. Polskie wsie po
    wymordowaniu ludności były palone, by uniemożliwić ponowne osiedlenie.

    Rzeź rozpoczęła się około godz. 3.00 rano 11 lipca 1943 od polskiej
    wsi Gurów, obejmując swoim zasięgiem: Gurów Wielki, Gurów Mały,
    Wygrankę, Zdżary, Zabłoćce - Sądową, Nowiny, Zagaję, Poryck, Oleń,
    Orzeszyn, Romanówkę, Lachów, Swojczów, Gucin i inne. We wsi Gurów na
    480 Polaków ocalało tylko 70 osób; w kolonii Orzeszyn na ogólną liczbę
    340 mieszkańców zginęło 270 Polaków; we wsi Sądowa spośród 600 Polaków
    tylko 20 udało się ujść z życiem, w kolonii Zagaje na 350 Polaków
    uratowało się tylko kilkunastu.
    Również tego dnia rano 20-osobowa grupa napastników weszła w czasie
    mszy św. do kościoła w Porycku, gdzie w ciągu trzydziestu minut zabito
    ok. 100 ludzi, wśród których były dzieci, kobiety i starcy. Bandyci
    wymordowali wówczas wszystkich (ok. 200) Polaków mieszkających w
    Porycku. "

    To nie jest mordowanie na pokaz, zeby sami uciekli.

    Chyba, ze inne cytaty sa lepsze:
    "Po rozpoczęciu likwidacji gett i masowej zagłady ludności żydowskiej
    (początek 1942), ukraińska policja pomocnicza współdziałała z SS i
    policją niemiecką przy obławach w gettach i konwojowaniu Żydów do
    miejsc egzekucji, również niejednokrotnie uczestnicząc w egzekucjach.
    W Holocauście zostało zamordowanych przez aparat przemocy III Rzeszy
    około 150 tys. Żydów na Wołyniu i 455 tys. w Małopolsce Wschodniej.
    Ludobójstwo dokonane publicznie przez niemieckiego okupanta na Żydach
    było kolejnym - po masowych deportacjach, aresztowaniach i masowych
    morderstwach ludności Kresów Wschodnich dokonanych również publicznie
    w okresie okupacji sowieckiej 1939-1941 przez NKWD - dowodem na
    amoralność i ,,skuteczność" masowych prześladowań i zbrodni
    dokonywanych instytucjonalnie przez państwa-okupantów i skierowanych
    przeciw całym grupom narodowościowym lub społecznym. Stwarzało to w
    konsekwencji klimat społecznej obojętności dla przemocy, zbrodni i
    wreszcie zbrodni na skalę masową - ludobójstwa.
    Zagłada Żydów stała się dla ukraińskich nacjonalistów przykładem, jak
    można usunąć Polaków[18][19][20].

    Tej taktyki masowych mordów Ukraińcy nauczyli się od Niemców. To
    dlatego czystki etniczne UPA zaskakiwały swą skutecznością i dlatego
    wołyńscy Polacy w 1943 r. byli niemal tak samo bezradni jak Żydzi na
    Wołyniu w 1942 r. Kampania przeciwko Polakom zaczęła się na Wołyniu, a
    nie w Galicji, prawdopodobnie właśnie dlatego, że tutaj policja
    ukraińska odegrała większą rolę w wydarzeniach Holokaustu. Łączy to
    zagładę Żydów z rzezią Polaków i wyjaśnia obecność na Wołyniu tysięcy
    doświadczonych w ludobójstwie Ukraińców[20]."

    I deklaracja
    "Z dniem 1 marca 1943 r. przystępujemy do powstania zbrojnego. Jest to
    działanie wojskowe i jako takie skierowane jest przeciwko okupantowi.
    Obecny jednak okupant jest przejściowym, nie należy więc tracić sił w
    walce z nim. Właściwy okupant to ten, który nadchodzi [ZSRR]. Jeśli
    chodzi o sprawę polską, to nie jest to zagadnienie wojskowe, tylko
    mniejszościowe. Rozwiążemy je tak, jak Hitler sprawę żydowską. Chyba
    że usuną się sami[28]. "

    Na powstanie troche za wczesnie, chyba, ze wlasnie faza 1 - Polakow.

    > Czasy w ogóle nie były łatwe. Ale celem Ukraińców - jako narodu - nie
    > było wyłapywanie pojedynczych Polaków i ich grabienie czy gwałcenie.
    > Oczywiście poza taka zorganizowaną akcją pewnie się wielu kretynów
    > znalazło, którzy coś tam robili z pobudek kryminalnych, ale to już
    > osobna kwestia.
    >
    > Osobna, bo to zawsze jest. Zawsze się znajdzie jakiś idiota, co
    > skorzysta z bezkarności wywołanej zamieszaniem około wojennym i zgwałci
    > sąsiadkę, albo napadnie sąsiada udając partyzanta. To oczywiście jest
    > złe, ale nie stanowi w szerszym wymiarze jakiegoś ludobójstwa.

    Sa wspomnienia, ze i Ukrancom grozono. Nie zabijesz Lacha, to my
    ciebie zabijemy.

    No ale zgwalcic kobiete, zeby ją potem zabic razem z całą rodziną i
    spalic - to nie jest działanie na pokaz, bo kto sie dowie ...

    J.