    Subject: Re: Utrudnianie pierwszej pomocy
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <pfvhjt$qrl$1@node1.news.atman.pl> <pg4448$1n9$1@news.icm.edu.pl>
    <5b300b8b$0$608$65785112@news.neostrada.pl>
    <b%WXC.526273$O_5.374065@fx10.ams1>
    <5b30f706$0$594$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Tue, 26 Jun 2018 17:31:39 +0200

    > Jeśli przyszła do niego kobieta i powiedziała, by dawał AED, o obok
    > zasłabł człowiek, to zakładając, że nie mógł sam iść i sprawdzić
    > (pilnuje basenu) decyzja o odmowie była merytorycznie słuszna.

    Merytorycznie był niesłuszna i takie rozumowanie kupy się nie trzyma.
    Jeśli przyszła do niego kobieta i powiedziała, by dawał AED, bo obok
    zasłabł człowiek, to nawet zakładając, że ta kobieta robiła sobie jaja,
    albo że była psychicznie chora i jej się coś uwidziało, to decyzja o
    odmowie "bo może popsuć albo ukraść" jest najgłupszym pomysłem i powinna
    być karalna tak samo jak nieudzielenie pomocy.

    Jeżeli nie mógł sam iść i sprawdzić, jeżeli na pierwszy rzut oka nie
    mógł stwierdzić, że to jest kawał, czy że to jest osoba chora
    psychicznie, to dlaczego nie pomyślał, że kobieta wie o co prosi i po co
    prosi o AED? W każdym przypadku lepiej dać _na_wszelki_ wypadek_ niż nie
    dać. Telepatycznie stwierdził, że kobieta nie potrafi obsłużyć AED? Ze
    jest głupsza od niego i sobie nie poradzi?
    A może potrafi lepiej niż on, bo pracuje w rafinerii albo na taśmie w
    fabryce sztucznych ogni i ma częste szkolenia z BHP i ratowania życia?

    > AED o
    > zasłabnięcia nie jest potrzebne. Co prawda kolega Shrek się upiera, że
    > zawsze warto podpiąć, ale to bzdura kosmiczna.

    Czy warto czy nie warto zdecydowałaby kobieta, która przyszła po AED,
    albo osoba która ratowała tego człowieka, a nie ratownik, który nie mógł
    tam pójść. Ratownik niczym nie ryzykował dając jej to AED.
    Ale nie dając ryzykował czyjeś życie z całą pewnością.

    Właściciel zakładu pracy obciążyłby pracownika "zużyciem", zepsuciem,
    czy kradzieżą AED? Każdy sąd oddaliłby takie obciążenie.
    W przypadku kradzieży czy zepsucia, to nie ten ratownik ukradł czy
    zepsuł - powierzył komuś ten sprzęt w dobrej wierze. Nikt na czole nie
    ma napisane "złodziej", a kobieta nie przyszło prosić o drukarkę
    laserową z gabinetu prezesa, lecz o sprzęt do ratowania życia. W razie
    czego niech policja szuka złodzieja, od tego jest.

    Co Ty byś zrobił na miejscu tego ratownika? Dałbyś czy nie?

    Pozdrawiam
    Piotr