    From: "dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Urlop na żądanie
    Date: Fri, 23 Dec 2005 15:19:58 +0100

    Użytkownik " Krzysztof" <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:dofdq6$6kb$1@inews.gazeta.pl...

    > A czy mogę to zrobić drogą prywtną? Np. spotykam brygadziste na miescie i
    > mu
    > o tym mówie iż korzystam z prawa do urlopu na "żądanie" albo też zadzwonić
    > do
    > niego wieczorem do domu?

    W kazdy sposob byle oswiadczenie dotarlo do niego.

    Kwestią udokumentowania tego to musialby byc chyba
    > kolejny wątek na grupie.

    Lepiej takie rzeczy robic na pismie. Choc nie ma takiego obowiazku ale
    pozostaje wtedy problem dowodowy.

    > Czemu wlasnie tak? Czy jest coś takiego jak rok kalendarzowy i powiedzmy w
    > naszym przypadku "urlopowy"? Np. przyjmuje sie do pracy w kwietniu to aby
    > uzyskac pelny urlop musze przepracowac rok. I tak sie dzieje przez iles
    > lat.

    Jezeli przyjmujesz sie w kwietniu do pracy u danego pracodawcy to (a nie
    jest to pierwsza praca) to u niego przysluguje Ci urlop w wymiarze:
    - u dotychczasowego pracodawcy - proporcjonalnym do okresu przepracowanego
    u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy , czyli 3/12 wymiaru urlopu
    - u nowego pracodawcy w wymiarze proporcjonalnym do okresu pozostalego do
    konca roku kalendarzowego , czyli 9/12 (chyba , ze u dotychczasowego
    pracodawcy wykorzystales wyzszy wymiar niz proporcjonalny , wtedy u nowego
    odpowiednio zmniejsza sie wymiar urlopu)

    Prawo do kolejnych urlopow nabywa sie z kazdym kolejnym rokiem kalendarzowym
    i tutaj nie stosuje sie juz zasady proporcjonalnosci. 1.01 kazdego roku
    nabywasz prawo do urlopu w pelnym wymiarze. Jedynie w roku ustania stosunku
    pracy , urlop przysluguje proporcjonalnie do przepracowanego w tym roku
    okresu.

    > Nie to mialem na myśli. Przyjąlem sie do pracy 1 kwietnia X lat temu Po
    > roku
    > otrzymalem pelny wymiar urlopu mi przyslugujacego. Potem tak sie jakos
    > wyrownalo ze we wrzesniu bralem max jego ilosc i wychodziłem na 0. Od
    > wrzesnia do teraz mamy ponad 3 miesiące. Czyli powinienem miec prawo do
    > ok6
    > dni.

    Przy zalozeniu , ze pelny wymiar urlopu dla Ciebie wynosi 20 dni i we
    wrzesniu wykorzystales 20 dni, to prawo do kolejnych 20 dni urlopu
    nabedziesz 1.01.2006 r.

    Jezeli natomiast we wrzesniu wykorzystales mniej jak 20 dni (np 15), to
    pozostala czesc urlopu nadal Ci przysluguje i powinna byc wykorzystana w
    okresie od paxdziernika do konca grudnia. Jesli nie , to przechodzi na
    kolejny rok i od dnia 1.01.2006 r. masz do wykorzystania 25 dni

    >Czy przysluguja mi one teraz czy dopiero 01.01.2006?

    j.w.

    > Czy dobrze wnioskuje ze rok kalendzrzowy ma tu najistitniejsze znaczenie?

    Wlasnie tak.
    Art. 153. § 1. kp Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku
    kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem
    każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    Dan.