  • Data: 2015-05-01 21:33:25
    Temat: Re: Uprawomocnienie z niejawnego bez doreczenia??
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 01-05-15 o 13:12, Liwiusz pisze:

    > Skoro źle uznał, to należy postępować tak, jakby termin nie minął, czyli
    > składać środek odwoławczy. Sąd się wówczas zreflektuje i dokona
    > reasumpcji decyzji o prawomocności, a jeśli nie, wówczas na taką decyzję
    > będzie przysługiwało zażalenie.

    No i mnie w końcu zmusiłeś do sięgnięcia po kpc. Art. 73§2 "W wypadku
    jednak, gdy z istoty spornego stosunku prawnego lub z przepisu ustawy
    wynika, że wyrok dotyczyć ma niepodzielnie wszystkich współuczestników
    (współuczestnictwo jednolite), czynności procesowe współuczestników
    działających są skuteczne wobec niedziałających. Do zawarcia ugody,
    zrzeczenia się roszczenia albo uznania powództwa potrzeba zgody
    wszystkich współuczestników.". Czyli jak sąd nie wiedział o śmierci
    współuczestnika jednolitego, to jego brak odpowiedzi miał skutek dla
    pozostałych.

    Art. 167 kpc: "Czynność procesowa podjęta przez stronę po upływie
    terminu jest bezskuteczna." Resztę - o której pisałem z palca - masz w
    kolejnych artykułach. Jeśli po upływie terminu (a ten musiał z punktu
    widzenia sądu upłynąć, skoro się postępowanie uprawomocniło) wniesiesz
    sam wniosek o uchylenie, to:

    1) na mocy art. 167 kpc jest on nieskuteczny.
    2) zaczyna ci biec wskazany w art. 169 kpc tygodniowy termin, bo skoro
    wniosłeś zażalenie, to dajesz dowód, że dowiedziałeś się o czynności,
    czyli ustała przyczyna uchybienia terminu.

    Po tygodniu sąd:
    1) Na mocy art. 167 kpc wniosek odrzuci, jako wniesiony po terminie.
    2) Na mocy art. 171 kpc każdy kolejny wniosek będzie odrzucał.

    Liwiusz, nie mam w zwyczaju się upierać, ale w tym konkretnym przypadku
    kolega pytający postępując zgodnie z Twoją poradą zrobi sobie krzywdę po
    prostu.

    A do kolegi pytającego. Jeśli zapis art. 169§3 kpc dla Ciebie to za
    mało, to zanim coś zrobisz, podejdź do radcy prawnego lub adwokata - proszę.