  • Data: 2006-11-23 09:48:16
    Temat: Re: Umowa pożyczki jak darowizna?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 22 Nov 2006, meehow wrote:

    > Powiedzmy, ze pozyczam od moich rodzicow 50000 na zakup ziemi. Jesli bylaby
    > to darowizna, to aby nie placic podatku rozumiem, ze moznaby zrobic np. tak:
    > moj ojciec daruje mi, mojej zonie i mojemu dziecku (trzyletniemu) po 9000, a
    > moja mama mi, mojej zonie po 9000, a mojemu dziecku 5000, no i mamy 50000.

    Mam takie głupie pytanie: a możesz tak wot w transakcjach *ze sobą* (ze
    swoim udziałem) rozporządzać majątkiem swojego dziecka?
    Mi się nie wydaje.
    Ustawodawca musi się przecież liczyć z tym, że dziecko np. dostanie
    spadek dajmy na to od babci, co może się nie podobać rodzicom ktorzy
    woleliby sami rozporządzić owym majątkiem bo przecież "lepiej wiedzą
    co dziecku potrzebne" :>, z przypadkami przeznaczenia na długi ciąg
    alkoholowy jako przykładem. Poproszę nie brać tego do siebie :) tylko
    zajarzyć, że majątkiem *dziecka* rodzice niekoniecznie mogą dysoponować
    wg własnego uznania, szczególnie jak w zakres wchodzą transakcje których
    sami są stroną (nieważne którą)!
    Jakiś sąd rodzinny albo co musi zatwierdzić pewnikiem, albo dla odmiany
    kuratora przypadnie ustanowić... nie wiem bom ci lamer w tej sprawie,
    ale to że nie będzie tak prosto "dać synkowi i ZABRAĆ" wygląda mi
    na oczywiste.

    > Przy tej okazji chcialem sie upewnic, ze moj syn wobec moich rodzicow jest w
    > I grupie jako zstepny i ze nie ma problemu, aby wykonac darowizne na
    > nieletniego zstepnego?

    IMO nie ma.

    > Czy wiaze sie to uzyskaniem przez niego pelnego prawa
    > do tej darowizny po osiagnieciu pelnoletnosci itp?

    IMO prawa do *rozporządzania* nią - być może, znaczy jak Ci trzyletnie
    dziecko podpisze że możesz jego majątek wydać na kupno placka ziemi
    to IMO takie rozporządzenie może się nie ostać :]
    Prawa do majątku ma (pełne). Zdolności prawnej do zawierania umów
    niekoniecznie!

    wKwestiiFormalnej: nie patrzyłem jeszcze czy posłałeś to też na .podatki,
    ale IMO tam się kwalifikuje :)

    pzdr, Gotfryd