  • Data: 2004-12-10 10:54:23
    Temat: Re: Umowa o dzieło
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    j...@N...gazeta.pl wrote:
    > Przypadek 1:
    > Czy pracodawca może prawnie nie wypłacić wynagrodzenia pracownikowi,
    > z którym podpisał umowę o dzieło?

    Tzn. pracodawca, u którego pracujesz na etat, podpisuje dodatkowo z Tobą
    umowę o dzieło i nie płaci za umowę?

    Pamiętaj, że pracodawca to osoba, z którą jesteś w stosunku pracy
    (zatrudnienie na etat lub jakąś jego część).

    W przypadku umów o dzieło masz do czynienia ze zleceniodawcą, a sam nie
    jesteś pracownikiem, tylko wykonawcą dzieła.

    > W jakim sądzie pracownik może walczyć? Czy Państwowa Inspekcja
    > Pracy chroni jakoś pracowników na umowę o dzieło, którym się

    PIP jest, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się tylko pracownikami i
    pracodawcami. Zlecenia i dzieła ma w nosie.

    > nie płaci (mimo podpisania odbioru wykonania dzieła)?

    Czyli masz kwitek, że dzieło zostało odebrane? Bez zastrzeżeń?

    No to jesteś 'kryty' jeśli chodzi o ewentualne kręcenie zleceniodawcy,
    że dzieła nie odebrał albo było źle wykonane.

    > Przypadek 2:
    > Wkońcu czy jeśli nie podpisałem umowy o dzieło (miałem to zrobić
    > po wykonaniu dzieła),

    Błąd.

    > a wykonałem je na rzecz pracodawcy
    > co jest udokumentowane wewnętrzynymi papierami firmy, mogę się

    Masz ich kopie?

    > domagać zapłaty czy jakoże zrobiłem to bez uprzedniego zawierania
    > umowy nic mi sie nie należy?

    Umowa ustna też jest ważna i oczywiście wynagrodzenie się należy. Sęk w
    tym, jak teraz udowodnisz przed sądem, na jaką sumę się dogadaliście - z
    tym będzie problem...