    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa...ale jaka? (fotograf)
    Date: Fri, 16 Jun 2006 11:43:29 +0200

    NOA [###magda_rn@CIACHO_poczta.fm.###] napisał:

    > Oswiadczenie musi zawierac:
    > imie i nazwisko
    > data urodzenia
    > miejsce zamieszkania
    > nr dowodu lub innego dokumentu ze zdjeciem,

    Sądzisz, że jak będzie zawierać tylko imię i nazwisko oraz imię ojca i
    adres, to będzie nieważne? No i może to być oświadczenie, ale równie
    dobrze może taka zgoda być zawarta w umowie. Poza tym nasz pytający
    nie sprecyzował, czy zamierza to gdzieś publikować. Bo może robi
    zdjęcia modelce w celu przekazania jej odbitek.

    Generalnie oświadczenie MUSI jednoznacznie identyfikować składającego
    oświadczenie. A tu już wystarczy imię i nazwisko i nr PESEL
    przykładowo, albo imię i nazwisko z datą i miejscem urodzenia.
    Spotkałem się z praktyką pobierania takich oświadczeń na kartce z
    kserokopią dowodu osobistego. Zwłaszcza przy publikacjach w
    rozbieranych magazynach, to wydawca nie odważy się bez tego przyjąć
    materiału, bo nie ma pewności, czy modelka jest pełnoletnia i wyraża
    na to zgodę. Odszkodowania mogły by go szybko zrujnować. A tak, to
    może sobie porównać twarz z dowodu osobistego z materiałem.

    > tresc oswiadczenia
    > ew termin publikacji
    > wielokrotnosc itd tu trzeba dostosowac do sytuacji
    > jezeli model/ka jest przed ukonczeniem 18 roku zycia wymagana jest
    zgoda
    > opiekuna prawnego
    > no i oczywiscie podpis obydwu stron.

    Pod oświadczeniem podpisuje się składający je. Oświadczenie jest
    czynnością z natury jednostronną, więc nie wiem o jakich dwóch
    stronach piszesz.

    > Najlepiej ustalac wszystkie szczegoly przed rozpoczeciem pracy.

    Zdecydowanie się z tym zgodzę. Potem mogą być niedomówienia.

    > Nie ma konkretnego wzoru na takie oswiadczenie, mozna je
    skonstruowac
    > samemu.
    > Panietaj, ze na budynki i inne obiekty, ktore sa wlasnoscia
    prywatna, tez
    > musisz miec pozwolenie.

    Na pewno żartujesz. Czyli jak robię sobie panoramę miasta i publikuję
    na stronie www, to mam uzyskać zgodę wszystkich właścicieli domów w
    mieście :-) Zgodę, to musisz mieć na ewentualne wejście do tego
    budynku w celu wykonania sesji. Z tym się zgodzę. Ale jak robisz sobie
    z ulicy zdjęcie na tle jakiegoś domku, to właściciel może dowolnie
    długo i aktywnie protestować przeciwko publikacji, a i tak niczego nie
    wskóra.