  • 11. Data: 2005-09-12 21:11:27
    Temat: Re: Udostępnienie umowy przedwstępnej przed podpisaniem (nieruchomości)
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Radzisz wyskrobał(a):
    > bzdura, pośrednik nie wysyła do notariusza umowy.

    > też bzdura, pośrednik może wysłać co najwyżej dane i ustalenia stron
    > dotyczące ceny, warunków transakcji, terminów itp.

    > notariusz wie co napisze, potrzebuje tylko danych stron i warunków
    > transakcji.

    Umowa przedwstępna umowie przedwstępnej nie równa. Notariusz duchem świętym
    nie jest i nie wie jak strony chcą ukształtować umowę. Standardową umowę
    przedstępną może napisać, ale strony to nie zawsze będzie satysfakcjonować.
    Dlatego dobrym sposobem jest wysyłanie do notariusza projektów umów przez
    jedną ze stron. Potem akt notarialny ma w zasadzie brzmienie tego projektu.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 12. Data: 2005-09-13 07:35:01
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Shymi <s...@i...pl> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Mam pytanie dość dziwne (według mnie). Czy trudno od notariusza
    wyciągnąć
    > umowę przedwstępną zakupu nieruchomości na 3-4 dni przed jej podpisaniem
    > ??? itd...

    Nie - nie jest trudno i tak naprawdę to żaden problem. Tyle, że trzeba za to
    zapłacić :}}} (par.7.1 taksy)
    Jednakowoż należy się zastanowić nad formą, bo tutaj czesto są nieścisłości.
    Jeśli umowa jest w formia aktu notarialnego, to istotnie najcześciej
    sporządzana jest w dniu podpisania, a za wczesniejszy projekt trzeba zapłacić.
    Większość umów przedwstepnych (99%) sporządzana jest jednak w zwykłej formie
    pisemnej, czynność notariusza ogranicza się do potwierdzenia własnoręczności
    podpisów. Notariusz nie ingeruje w treść umowy, nawet jej nie czyta, albowiem
    to nie jest jego rolą - czynnością notarialną jest potwierdzenie
    własnoręcznosci i tożsamości osób składających podpisy. I takiej umowy
    należałoby szukać u pośrednika.

  • 13. Data: 2005-09-13 09:31:42
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Marcin Szawurski napisał(a), dnia 12-09-05 22:55 co następuje:

    > A ja zawsze myślałem, że
    > A treść tych czynności guzik notariusza obchodzi. Ale może się myliłem :-)
    myliłeś się ...

    > A serio - na jakiej podstawie notariusz "zabezpiecza" kogokolwiek (co do
    > treści oświadczenia woli)?

    Art. 80.
    § 1. Akty i dokumenty powinny być sporządzone przez notariusza w sposób
    zrozumiały i przejrzysty.
    § 2. Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany
    czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron
    oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne.
    § 3. Notariusz jest obowiązany udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień
    dotyczących dokonywanej czynności notarialnej.
    Art. 81.
    Notariusz odmówi dokonania czynności notarialnej sprzecznej z prawem.

    > Gdzie jakakolwiek jego odpowiedzialność?
    Art. 49.
    Notariusz ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu
    czynności notarialnych na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, z
    uwzględnieniem szczególnej staranności, do jakiej jest obowiązany przy
    wykonywaniu tych czynności.

    > Chyba że notariusz jest znajomym pośrednika i podpiszą to co mu dzień
    > wcześniej pośrednik przesłał. A naiwnemu klientowi będzie się wydawało,
    > że "notariusz chroni obie strony transakcji".
    bez urazy ale bredzisz ...

    > Podstawa prawna.
    masz powyżej.

    Cały czas myślę o przygotowaniu przez notariusza umowy przedwstępnej w
    formie aktu notarialnego, samo potwierdzenie podpisu pod zwykłą umową
    tak zwaną "cywilno-prawną" IMHO nie ma sensu. Nie powoduje mocniejszego
    zabezpieczenia stron umowy.

    Radzisz

  • 14. Data: 2005-09-13 09:35:19
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Marcin Szawurski napisał(a), dnia 12-09-05 22:57 co następuje:

    > Nie, w Polsce można w ciemno podpisywać umowy bez czytania, ludzie są
    > generalnie uczciwi, istnieje pewność obrotu prawnego
    po to właśnie jest przymus notarialnego przeniesienia własności.
    Nie mówię, że ludzie są uczciwi, ale nie należy popadać w paranoję, że
    każdy to złodziej, a już z pewnością notariusz chce Cię wpakować w bagno.

    > i dlatego nie ma
    > się co przejmować jakimiś kretynami co każą przesłać sobie wcześniej
    > umowę do poczytania :-)
    napisałem, że możesz zadzwonić do kancelarii i umówić się wcześniej żeby
    zapoznać się z umową ... umiesz czytać ?

    Radzisz

  • 15. Data: 2005-09-27 14:48:28
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Szawurski" <m...@s...waw.pocoto.pl> napisał w
    wiadomości news:4325cdb2$0$6494$f69f905@mamut2.aster.pl...
    > Shymi wrote:
    >
    > Ja tu widzę ewidentną ściemę i w ogóle zrezygnował bym w tej sytuacji z
    > kupna. Prawnicy sprzedającego pewnie parę tygodni siedzieli nad tą umową,
    > a ty masz się zapoznawać w 5 minut?
    >
    > Niestety, standard w anszym kraju

    Ja z czymś podobnym spotkałem się w sklepie z panelami podłogowymi. Firma
    sprzedaje towar wraz z usługą. Na pytanie, czy mogą mi dać do zapoznania się
    umowę jaką będą chcieli ze mną podpisać odpowiedzieli, że nie ma takiej
    możliwości i dadzą mi ją jak ją podpiszę.
    Umowa ma dotyczyć wykonania montażu tych paneli podłogowych.

    Po zapoznaniu się z umową (dali mi ją przeczytać na miejscu trzymając mnie
    za rękę) okazało się, że umowa jest wybitnie niekorzystna i są tam takie
    postanowienia że głowa boli.

    Nie będę pisał co to za firma bo nie zasługuje na reklamę :-) .