  • 1. Data: 2005-09-12 18:56:24
    Temat: Udostępnienie umowy przedwstępnej przed podpisaniem (nieruchomości)
    Od: Shymi <s...@i...pl>

    Witam,

    Mam pytanie dość dziwne (według mnie). Czy trudno od notariusza wyciągnąć
    umowę przedwstępną zakupu nieruchomości na 3-4 dni przed jej podpisaniem
    ???
    Ostatnio znalazłem fajne mieszkanie, którym jestem zainteresowany i
    chciałbym je kupić. Trzeba oczywiście podpisac na początku umowę
    przedwstępną. Poprosiłem więc mojego pośrednika o to aby 3-4 dni wcześniej
    pokazał mi tą umowę bo chcę ją przeczytać i zgłosić ewentualne uwagi (w
    końcu muszę wiedzieć co podpisuje). Usłyszałem jednak, że jest to bardzo
    trudne bo notariusz pisze ją w tym samym dniu i nie łatwo jest coś takiego
    wyciągnąć. Jednak po dłuższej rozmowie oraz wysłaniu pośrednika do jego
    przełożonego powiedziano mi, że być może (podkreślam być może) uda się taką
    umowę uzyskać dzień wcześniej. Czy rzeczywiście jest to takie trudne ???
    Chciałbym wiedzieć co podpisuje, a nie chcę się tego dowiedzieć na miejscu
    (pośpiech nie jest dobrym doradcą). Czy ktoś może powiedzieć czy są
    rzeczywiście aż takie trudności z wcześniejszym uzyskaniem przedwstępnej
    umowy notarialnej zakupu nieruchomości ???
    Z góry dzięki.

    Pozdrowienia,
    Shymi

  • 2. Data: 2005-09-12 19:03:39
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Shymi wyskrobał(a):
> [...]
    > są rzeczywiście aż takie trudności z wcześniejszym uzyskaniem
    > przedwstępnej umowy notarialnej zakupu nieruchomości ???

    Generalnie tekst takiej umowy do notariusza wysyła pośrednik i to pośrednik
    ma decydujący kształt na jej treść. Tak więc gadki o tym, że to notariusz ją
    piszę to bujda, bo notariusz musi wiedzieć co pisać. Zapoznawanie się z
    tekstem umowy u notariusza do zdecydowanie za późno. Próbuj wyciągnąć tą
    umowę od pośrednika wcześniej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2005-09-12 19:09:28
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Shymi wrote:

    Ja tu widzę ewidentną ściemę i w ogóle zrezygnował bym w tej sytuacji z
    kupna. Prawnicy sprzedającego pewnie parę tygodni siedzieli nad tą
    umową, a ty masz się zapoznawać w 5 minut?

    Niestety, standard w anszym kraju.

  • 4. Data: 2005-09-12 19:13:36
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    > Shymi wyskrobał(a):

    "jakby pytali o wzór umowy, to w żadnym razie nie pokazujcie, tylko
    powiedzcie że nie ma bo notariusz ją pisze tego samego dnia (RORFL)"

    "jeśli będą bardzo upierdliwi, nie mówcie, że to niemożliwe, tylko
    przeciągajcie. Powiedzcie, że zapytacie szefa, albo że może da się to
    zrobić, ale że możecie pokazać na dzień wcześniej. Klient i tak już
    będzie zdecydowany, więc się nie wycofa, bo będzie mu głupio"

  • 5. Data: 2005-09-12 19:16:53
    Od: Shymi <s...@i...pl>

    Mon, 12 Sep 2005 21:13:36 +0200, na pl.soc.prawo, Marcin Szawurski
    napisał(a):

> [...]
    > zrobić, ale że możecie pokazać na dzień wcześniej. Klient i tak już
    > będzie zdecydowany, więc się nie wycofa, bo będzie mu głupio"

    Ach ta socjotechnika. ;) Dzięki za info. :) No to jutro ich postawię przed
    ścianą ;)

  • 6. Data: 2005-09-12 20:17:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Shymi" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

    Wyjaśnij pośrednikowi, ze jak Ci się jakiś punkt nie spodoba, to nie
    podpiszesz umowy i będzie kłopot. Może zrozumie.

  • 7. Data: 2005-09-12 20:31:56
    Od: Radzisz <m...@i...w.pl>

    Użytkownik Bartek Gliniecki napisał:

    > Generalnie tekst takiej umowy do notariusza wysyła pośrednik i to
    bzdura, pośrednik nie wysyła do notariusza umowy.

    > pośrednik ma decydujący kształt na jej treść.
    też bzdura, pośrednik może wysłać co najwyżej dane i ustalenia stron
    dotyczące ceny, warunków transakcji, terminów itp.

    > to notariusz ją piszę to bujda, bo notariusz musi wiedzieć co pisać.
    notariusz wie co napisze, potrzebuje tylko danych stron i warunków
    transakcji.

    > Zapoznawanie się z tekstem umowy u notariusza do zdecydowanie za późno.
    nie, notariusz musi zabezpieczyć _obie_ strony transakcji.

    > Próbuj wyciągnąć tą umowę od pośrednika wcześniej.
    nie od pośrednika tylko z kancelarii..

    Radzisz

  • 8. Data: 2005-09-12 20:35:35
    Od: Radzisz <m...@i...w.pl>

    Użytkownik Marcin Szawurski napisał:

    > Ja tu widzę ewidentną ściemę i w ogóle zrezygnował bym w tej sytuacji z
    ściemę to Ty masz chyba pod czaszką ... jakie zrezygnował ?
    Wystarczy telefon do notariusza. Jeżeli nie będzie chciał przesłać to
    możesz umówić się dzień wcześniej w kancelarii i tam się zapoznać z
    treścią umowy. Proste.

    > kupna. Prawnicy sprzedającego pewnie parę tygodni siedzieli nad tą
    taaaaa, pewnie ... wielki brat słucha ... ciiiii bo jeszcze Cię namierzy ...

    Radzisz

  • 9. Data: 2005-09-12 20:55:14
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Radzisz wrote:

    > bzdura, pośrednik nie wysyła do notariusza umowy.

    > też bzdura, pośrednik może wysłać co najwyżej dane i ustalenia stron
    > dotyczące ceny, warunków transakcji, terminów itp.

    A ja zawsze myślałem, że
    "Art. 1.
    § 1. Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są
    obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych)."

    A treść tych czynności guzik notariusza obchodzi. Ale może się myliłem :-)

    A serio - na jakiej podstawie notariusz "zabezpiecza" kogokolwiek (co do
    treści oświadczenia woli)? Gdzie jakakolwiek jego odpowiedzialność?

    > notariusz wie co napisze, potrzebuje tylko danych stron i warunków
    > transakcji.

    Chyba że notariusz jest znajomym pośrednika i podpiszą to co mu dzień
    wcześniej pośrednik przesłał. A naiwnemu klientowi będzie się wydawało,
    że "notariusz chroni obie strony transakcji".

    > nie, notariusz musi zabezpieczyć _obie_ strony transakcji.

    Podstawa prawna.

  • 10. Data: 2005-09-12 20:57:39
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Radzisz wrote:

> [...]
    > Wystarczy telefon do notariusza. Jeżeli nie będzie chciał przesłać to
    > możesz umówić się dzień wcześniej w kancelarii i tam się zapoznać z

    Pośrednik się odezwał, co pewnie w równym poważaniu ma swoich klientów.

    > taaaaa, pewnie ... wielki brat słucha ... ciiiii bo jeszcze Cię namierzy

    Nie, w Polsce można w ciemno podpisywać umowy bez czytania, ludzie są
    generalnie uczciwi, istnieje pewność obrotu prawnego i dlatego nie ma
    się co przejmować jakimiś kretynami co każą przesłać sobie wcześniej
    umowę do poczytania :-)