    From: Vera <V...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ubezwłasnowolnienie osoby chorej psychicznie
    Date: Mon, 13 Feb 2006 23:39:39 +0100

    niuncio napisał(a):
    > Art. 427. Kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą,
    > której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać
    > nie można, ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę
    > osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby
    > powstała także przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się
    > również do osób wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą
    > pieczę nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub
    > cielesnego winy poczytać nie można.

    Widzę, że prawo broni wyłącznie osoby niepoczytalne bez względu na
    wszystko. Jednym słowem nie opłaca się opiekować osobą psychiczną bo się
    za nią odpowiada. Trzeba odpowiadać prawnie i finansowo za taką osobę.

    > .Zgodnie z art. 21. ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie
    > zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.) "Osoba, której
    > zachowanie wskazuje na to, że z powodu zaburzeń psychicznych może zagrażać
    > bezpośrednio własnemu życiu albo życiu lub zdrowiu innych osób, bądź nie
    > jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, może być poddana
    > badaniu psychiatrycznemu również bez jej zgody..."

    Właśnie ale jak udowodnić np policji, że osoba stanowi zagrożenie.
    Groźby osoby chorej psychicznie to dla policji niewystarczający
    argument. Zawiadomiłam policję o czymś takim. Twierdzą, że nic nie mogą
    zrobić zanim słowa nie staną się czynami. Skierowanie lekarza psychiatry
    do szpitala psychiatrycznego to też niewystarczający argument żeby można
    było interweniować. Co radzicie? Ubezwłasnowolnić i odpowiadać za taką
    osobę? Ciekawe kto chciałby odpowiadać za osobę, którą trzeba pilnować
    24h na dobę szczególnie, że się za taką osobę odpowiada prawnie. Marna
    perspektywa tzn nie pracować, nie mieć własnego życia a po 10 latach
    samemu zachorować nerwowo. Czy istnieje inne rozwiązanie?