  • Data: 2005-07-23 11:13:05
    Temat: Re: Tuning legalny czy nie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał
    w wiadomości news:dbs0ds$vsd$1@opal.futuro.pl...

    > Nikt nie mówił o umieszczaniu tego w instrukcji - pamiętaj, że mówimy
    > przeróbce. A ponieważ to sprawa indywidualna - homologacja nie ma z
    tym
    > nic wspólnego.

    Toteż właśnie o to mi chodzi. Jeśli tego nie ma w odpowiednich
    instrukcjach obsługi, to homologacji nie stracą na pewno, ale ASO
    ryzykuje autoryzacją wykonując taką usługę.

    > Co do trwałości... Zdefiniuj "trwałe". Jedna z najpopularniejszych
    metod
    > zdławienia to "zepsucie" charakterystyki wydechu (który w dwusuwach ma
    > ogromne znaczenie) przy pomocy 'wyrostka robaczkowego' na kolektorze.

    Dla mnie "trwałe", to po prostu niemożolwie do usunięcia w "zwykły
    sposób". Te zwykłe sposoby są w instrukcji naprawy. I nic więcej.
    Hamulce też możesz wyłączyć, czy nawet zdemontować. Pojazd również nie
    będzie odpowiadał wówczas warunkom technicznym. Ale racze żaden
    producent nie będzie w dokumentacji naprawczej umieszcał receptury
    wyłączania hamulców, bo po co.

    > Walniesz kolektorem w kant krawężnika, załatasz dziurę (żeby od hałasu
    > ptaki w locie nie padały) i po blokadzie. Ba! W sumie (z praktycznego
    > doświadczenia) dziura może sobie być - mi Neo's 50 z dziurą w miejscu
    po
    > 'wyrostku' jeździł równie dobrze, jak i bez wyrostka.

    Studia konczyłem dawno. Moze sie coś zmieniło, ale nie podejrzewam. Z
    tego co mnie uczono, ingerencja w ukąłd wydechowy silnika dwusuwowego (a
    motorowery przeważnie taki mają) z reguły powoduje spadek, a nie wzrost
    mocy z uwagi na kłopoty ze stopniem napełnienia. Co innego oczywiście z
    silnikiem czterosuwowym, gdzie wyrwanie układu wydechowego dokłąda
    wprost kilka procent mocy, co można łatwo dowieść (odpada praca
    wydechu).

    W wyniku uderzenia w krawężnik, możesz stracić lampę, hamulec. Wypadek,
    jak wypadek. Pojazd przestaje spełniać warunki techniczne. Różnica jest
    tylko taka, że brak światła czy hamulca ruch drogowy wychwyci przy
    pierwszej kontroli. W wypadku wydechu już niekoniecznie.

    > Równie dobrze zdławienie może sprowadzać się do nieoptymalnego
    > ustawienia gaźnika (np. zbyt uboga mieszanka lub zawężona gardziel).

    Równie dobrze. Czy to coś zmienia?

    > Wszystkiego tego można się pozbyć równie łatwo, jak wykręcić jakąś
    > upartą przyrdzewiałą śrubę - nie są to blokady trwałe (jak wszystkie
    > inne sztuczne blokady).

    Jak Ci napisałem, jej trwałośc polega na odporności na normalne
    czynności. Nie moze być załóżmy na kierownicy przycisku, który blokadę
    wyłączy, bo będzie "nietrwała".

    > Ale powtarzam po raz n-ty, że te pojazdy są konstruowane pod kątem ich
    > normalnych, nie zdławionych osiągów. Zdławienie pojawia się dopiero
    > potem i jest równie naturalne jak np. kratka w cienko-cienko, robiąca
    > niego 'ciężarówkę'.

    No widzisz. Doszedłeś do tego samego. A ilu keirowców dostało mandat i
    straciło dowód rejestracyjny za wymontowanie na chwilę kratki?

    > Hę? O ile pamiętam 'kratki' i homologacje na 'ciężarowy' były całkiem
    > legalne?

    Powiedz to tym, którzy dostali wyroki prawomocne w takich sprawach.
    Ustawadopuszczała przerabianie pojazdów, ale przeważnie ograniczano sie
    do zewnętrznych oznak przerobienia, bowiem faktyczne przerobienie było
    zbyt drogie.

    > A ta kratka jest mniej-więcej tak samo trwała, jak duża część blokad w
    > motorowerach.

    Zgodzę się z tym.