    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: TVP i...
    Date: Wed, 5 May 2004 09:00:34 +0200
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Piotr 'judash' Kostrzewa wyskrobał(a):
    > Na wstepie: Jestem czlowiekiem cieszacym sie z linuxa. Jestem jego
    > zwolennikiem. Nie uzywam windows.
    > Sprawa: Czy tvp nie lamie swojego statusu, czy przypadkiem nie prowadzi
    > dezinformacji poprzez nieinformowanie, nie podawanie pewnych faktow.
    > Co gdzie i jak: Wiadomosci i inne programy informacyjne tvp, poinformowano
    > ze wirus sasser atakuje systemy xp, a nie atakuje systow windows 9x i
    > milenium.

    Chcesz wiedzieć dlaczego? Rzuć okiem na dowolne statystyki dotyczące
    popularności systemów operacyjnych w Polsce. _Zdecydowana_ większość ludzi
    używa systemów MS, a oszczędność treści konieczna w przedstawoaniu
    wiaodmości wymusza, by informacje były maksymalnie skonsolidowane i
    skierowane do jak najszerszej grupy odbiorców. Wiadomości poinformowały o
    tym, że wirus nie dotyczy Windows 9x/ME, bo tych systemów używa też sporo
    osób. Mieli też podać, że wirus nie dotyczy posiadaczy enerdowskich tosterów
    sprzed 1985 r. i radioodbiorników Wisła??? Wyliczanie takich wyjątków nie
    miałoby sensu, a zwiększałoby tylko zawiłość komunikatu. Poza tym zawsze
    znalazłby się ktoś poszkodowany, np. jakiś cichy użytkownik Amigi czy Atari
    64 :)

    > Co mnie boli: o ile na stronie www tvp znalazla sie informacja ze systemy
    > unix, linux i apple sa wolne od niebezpieczenstwa, to w tv nie bylo ani
    > slowa. Podano zas radosnie niepelna informacje. W ten sposob niejako
    > reklamujac starsze produkty ms.
    > A ponoc, tvp ma zetelnie informowac spoleczenstwo...

    Ale informacja musi być też podporządkowana inym wymogom. Ty tego nie
    widzisz, ale na każdy materiał do wydania Faktów, Wiadomości czy Informacji
    reporter ma ok. 120-180 sekund. Spróbuj wnikliwie, wyczepująco i jasno dla
    przeciętnego odbiorcy wyjaśnić o co w całej sprawie chodzi. Ja bym się w
    ogóle cieszył, że taki temat jak wirus komuterowy pojawił się w serwisach
    prasowych. Jakby chcieć w miarę poprawnie przedstawić ten temat, potrzebaby
    reportażu na 20 minut.

    > Wiem ze to swego rodzaju czepialstwo, jednak... Coraz bardziej mysle ze
    > media sa niekompetentne, niedoiformowane lub celowo nie podaja pelnych
    > informacji.

    Są, to prawda. Zauważam to często przy okazji tematów, na które wiem więcej
    niż owe media. Choć z drugiej strony informacje też należy podawać w pewnym
    uśrednieniu, dostosować je do możliwości intelektualnych i precepcyjnych
    odbiorców. Mądrze się wymknęło Lisowi: "Skąd ci biedni ludzie mają
    wiedzieć..."

    --
    Bartek Gliniecki