eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSzkolnictwo a prawo › Re: Szkolnictwo a prawo
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Szkolnictwo a prawo
    Date: Thu, 25 Sep 2008 17:36:50 -0500
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 52
    Message-ID: <gbh3q3$re4$22@inews.gazeta.pl>
    References: <f...@d...googlegroups.com>
    <gbgfg8$n90$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <X...@2...180.128.149>
    <gbgmk5$re4$6@inews.gazeta.pl>
    <X...@2...180.128.149>
    <gbguu5$re4$14@inews.gazeta.pl> <X...@2...180.128.149>
    <gbh37h$i8h$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: adsl-71-157-163-184.dsl.stlsmo.sbcglobal.net
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1222382211 28100 71.157.163.184 (25 Sep 2008 22:36:51 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 25 Sep 2008 22:36:51 +0000 (UTC)
    X-User: witek7205
    In-Reply-To: <gbh37h$i8h$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.16 (Windows/20080708)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:555250
    [ ukryj nagłówki ]

    zenek wrote:
    >
    > Użytkownik "Yyy" < > napisał w wiadomości
    > news:Xns9B25E05349Byyyyyyyyy@213.180.128.149...
    >> witek <w...@g...pl.invalid> wrote in
    >> news:gbguu5$re4$14@inews.gazeta.pl:
    >>
    >>> Nie uczyc a bardziej oswajac mozna od samego poczatku.
    >>
    >> ale co takie oswajanie od I klasy moze dac?
    >>
    >> czy myslisz, ze jak dziecko sie zacznie uczyc jezyka obcego np. od 4
    >> klasy to
    >> sie przestraszy? (bo takie nieoswojone)
    >>
    >>
    >> moze lepiej pierwszakom nie zawracac pupy abstrakcjami lecz
    >> wykorzystac ten
    >> czas by zajac sie czyms wazniejszym dla ich etapu rozwoju?
    >
    > Mam wrazenie, że nie do konca rozumiesz znaczenie slowa abstrakcja.
    > Nauczanie jezyka ma sie tak do abstrakcji jak nauka chodzenia do kinetyki.
    >
    > Moj 7-latek uczy sie 2 jezykow i robi to z wielka checia - uwielbia
    > nauczycielki, ktore bawia sie z nim w jezykach obcych. Po roku nauki
    > niewiele potrafi powiedziec, ale wykonuje polecenia i odpowiada na
    > proste pytania zadane w jezykach obcych.
    >
    >
    I o to chodzi. Języka nie należy się uczyć. Należy go używać.
    Najgorsze co można zrobić z językiem to zamknąć go w klasie i kazać
    pisać w zeszytach.
    Języka należy uczyć się naturalnie. W trakcie innych czynności. To nie
    język ma być najważniejszy na takiej lekcji, ale co się za jego pomocą robi.
    Raz widzialem początkowe lekcje prowadzone metodą Callana z dzieciakami
    i mnie zatkało. W Polsce czegoś takiego jeszcze nie widziałem.
    Dwie nauczycielki, grupa 10 osób.
    Jedna rzuca piłkę do drugiej i mówi do niej: przynieś mi piłkę.
    Druga odrzuca jej piłkę. Teraz rzuca piłkę do dzieciaka i mówi do niego
    dokłdnie to samo co do nauczycielki. Bez tłumaczenia co to znaczy.
    I tak po kolei do każdego dzieciaka.
    Potem dzieciak miał rzucić piłkę do niej i powtórzyć to samo co ona
    przed chwilą do niego. Ona odrzuciła mu piłkę.
    Potem rzucali piłki parami.
    I tak zdanie po zdanie. W kontekscie.
    Wyszedłem z otwartą gębą.
    Po roku dzieciaki płynnie posługiwały się językiem w kontekście tego co
    ich nauczono. Czyli przynieś podaj, poproszę, co to jest. Proste zdania.
    Zero gramatyki. Sama wyszła naturalnie. Ale słownictwo! 10 razy tyle co
    po kilku latach wkuwania słówek. I to na dodatek bez wysiłku.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1