    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Szkola a palenie [??]
    Date: Fri, 12 Sep 2003 00:07:50 +0200

    | Ocena "sensowności" dowodów należy w tym przypadku do nauczyciela.

    No ale chyba w jakiś rozsądnych granicach.

    | Łatwo odróżnić stary zapach tytoniu, którym ubranie przesiąkło jeszcze w
    | domu, od mocnego zapachu z ust.

    A potem napiszą notatkę urzędową z tropienia? ;-)))

    | Tak. Podstawa prawna: art. 4 Ustawy o systemie oświaty, art. 6 Karty
    | nauczyciela, art. 72.1 Konstytucji RP. Dyrektor musi dbać zdrowie
    | pełnoletnich uczniów również oraz o prawidłowe wychowanie młodszych
    uczniów
    | powierzonych jego opiece.
    | Przypuszczam, że chodzi to o przypadki wychodzenia sobie za ogrodzenie,
    "na
    | papieroska". Młodsi uczniowie albo to obserwują, albo wiedzą, że tak można
    | uczą się, jak obchodzić prawo. To naganne i dyrektor nie może na to
    pozwalać.

    Wiesz, zajrzałem do podanych przez Ciebie podstaw prawnych. Wynik śledztwa
    jest pasjonujący:

    Art. 4 Ustawy o systemie oświaty: Nauczyciel w swoich działaniach
    dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się
    dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z
    poszanowaniem godności osobistej ucznia.

    Podstawy do zakazania palenia poza szkoła nie znajduję, albowiem artykuł ten
    określa obowiązki nauczyciela a nie prawa.

    Art. 6 Karty nauczyciela: Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować
    zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami
    szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w
    jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel
    obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w
    poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności
    sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów
    postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i
    przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

    ... to znowu wykaz obowiązków nauczyciela a nie uprawnień. Zresztą spójrz, w
    jakim to jest rozdziale, jeśli masz wątpliwość.

    Art. 72.1 Konstytucji: Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka.
    Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed
    przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.

    A to znowu artykuł dający uprawnienia dziecku, a my mówimy o pełnoletnim
    uczniu, więc przepis mało na temat.

    Może nie cytuj przypadkowych przepisów, bo to bez sensu. Bez trudu można
    znaleźć co najmniej kilka innych trochę bardziej uzasadniających prawo do
    wydawania zarządzeń przez Dyrektora. Musiał by być przepis upoważniający do
    wydania przez dyrektora szkoły zakazu albo nakazu obowiązującego ucznia
    pełnoletniego również poza jej terenem.

    | Na marginesie: decyzja jest zapewne decyzją Rady ped., a nie dyrektora.

    A co to zmienia? Skoro nie możemy znaleźć podstawy prawnej.

    | Jak najbardziej. Dla niego chodzenie do szkoły oznacza świadomy wybór -
    | placówki i panujących w niej zasad. Przymusu nie ma.

    A tutaj się zgodzę kładąc nacisk na wybór panujących W NIEJ zasad. te zasady
    Dyrektor w rozsądnym zakresie może określać na terenie szkoły. Poza terenem
    już raczej nie. W każdym razie nie w odniesieniu do osób, które pod ustawę o
    postępowaniu w sprawach nieletnich nie podchodzą.